Recensie: Zwarte Dageraad, Cilla en Rolf Borjlind

Zwarte Dageraad Zwarte Dageraad is het derde deel uit een serie thrillers, geschreven door Cilla en Rolf Börjlind. Eerder recenseerden wij bijvoorbeeld ook Springvloed, van ditzelfde schrijversduo. In Zwarte Dageraad wordt Zweden opgeschud door een brute kindermoord. Een allochtoon jongetje wordt  onder de neus van diens oma op brute wijze vermoord. Of dat niet al genoeg was, wordt binnen afzienbare tijd nog een kind vermoord, waarbij bruut geweld niet geschuwd wordt. In Stockholm, dit keer. Aangezien diens moeder heel actief is in een anti-racismebeweging lijkt de bron van al dit geweldig in de racistische hoek gezocht te moeten worden. Na forensisch onderzoek blijkt het echter veel dieper te liggen, en heeft deze slachtpartij een langere staart dan verwacht. Voor Zwarte Dageraad mag je weer meelopen met Olivia Rönning, de pittige rechercheur die je ook in de eerdere delen hebt leren kennen. Zij gaat samen met Mette Olsäter (rechercheur in Stockholm) een team vormen om deze misdaden op te lossen. Naast dit tweetal komen ook weer een aantal oude bekenden tevoorschijn, waaronder de oud-rechercheur Tom Stilton. Cilla en Rolf Borjlind zijn eigen scenarioschrijvers. Ze hebben samen al heel wat thriller- en detectiveseries geschreven, en dat merk je ook aan deze serie boeken (die volgens de wandelgangen elk verfilmd worden in een serie van tien afleveringen). Je merkt echter aan alles dat ze ervaring hebben om een spannende verhaallijn neer te zetten en spanning op te bouwen: waar het in het begin van het boek een gedane zaak lijkt, kom je keer op keer weer voor nieuwe uitdagingen en verrassingen te staan. Dat maakt het boek zeker interessant en spannend. Er zitten in dit boek overigens veel terugkoppelingen naar de eerdere twee delen. Je kunt ‘m lezen zonder die delen gelezen te hebben, maar je laat zeker kansen liggen om wat diepgang mee te pikken. Begin dus vooral bij Springvloed! Springvloed, Cilla en Rolf Börjlind AW Bruna, 382 pagina’s, paperback. Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789400502185