Recensie: Zonnestorm, Bianca Mastenbroek

9789051162851-L zonnestorm

Het boek Zonnestorm speelt sterk in op de profetie van de Inca’s, dat de aarde in 2012 zal vergaan. Niemand gelooft dat natuurlijk, maar toch zijn er genoeg aanwijzingen voorhanden dat het niet goed gaat met de aarde. Dit boek volgt vier personages: de dochter van de minister-president, die door een voorval ineens geobsedeerd wordt met milieuzaken, de schuchtere Aran, die liever achter z’n computer zit dan in de buitenlucht, en die door iedereen wordt genegeerd en de stoere en populaire Lucas, die smoorverliefd is op Floor (de dochter van de minister-president) en toevallig een liedje maakt over het einde van de wereld, dat een absolute hit wordt.

Alle drie komen ze er achter dat er heel wat meer speelt dan de overheid de mensen moet doen geloven. Er blijkt namelijk niets minder dan een zonnestorm onderweg te zijn: een overactieve vlam van de zon, die echte rampen kan veroorzaken. Door die verwoestende zonnestorm worden miljoenen levens bedreigd. In de paniek die uitbreekt, zoeken drie klasgenoten naar een manier om de zonnestorm te overleven. Vanuit de standpunten van de drie kinderen wordt omschreven van ze zelf doen om te overleven. Daarbij breken ze door grenzen die ze soms beter niet hadden kunnen doorbreken, maken ze persoonlijke ontwikkelingen door en maken ze keuzes die niet altijd even wijs zijn. En dan is er nog het vierde personage, een vreemd wezen dat op de bodem van de zee ontwaakt… maar wat is er waar, welke voorspelling blijkt de juiste, en hoe kunnen mensen overleven?

In dit spannend geschreven boek, dat soms wel een snelle sprong maakt tussen de vier personages van het boek, wordt alles snel duidelijk. De drie kinderen blijken ook nauw met elkaar verweven te worden in een spannende strijd tegen de klok, een spannende speurtocht naar de waarheid en een heel spannende queeste om mensen bewust te maken van het feit dat de aarde heel, heel erg ziek is. En jij, wat ga jij doen?

Zonnestorm, Bianca Mastenbroek
De Vier Windstreken, 398 pagina’s, paperback.
Prijs: 14,95 euro. Vanaf: 12 jaar. ISBN: 9789051162851