Recensie: Zonder jou, Saskia Sarginson

Zonder jou Tijdens een zware storm wordt de 17-jarige Eva overboord gegooid van de boot waarop ze samen met haar vader vaart. Later vinden ze haar zwemvest, drijvend in de oceaan. Haar vader (Max) weet niet meer precies of Eva het vest droeg, en zijn vrouw (Clara) kan hem het ongeluk niet vergeven. Daardoor begint hun huwelijk langzaam in elkaar te storten. Daarbij gaan ze voorbij aan hun jongste dochter, Faith, die ervan overtuigd is dat Eva nog leeft en wordt vastgehouden. Zonder jou begint al meteen razend spannend. En daarmee zit Faith niet ver van de waarheid. Op een klein eilandje, niet ver van de kust, wordt Eva inderdaad vastgehouden. In een klein betonnen hutje, zonder ramen. Er staan talloze van deze bunkertjes op het overwoekerde eilandje. Ze wordt er gevangen gehouden door een voormalige soldaat, Billy, die lijdt aan PTSS uit zijn tijd in Noord-Ierland. Hij hoort stemmen in zijn hoofd, die hem hebben opgedragen om Eva gevangen te houedn. Zonder Jou wordt verteld vanuit verschillende perspectieven, waaronder Eva en Faith, Clara en Max, maar niet vanuit Billy. Er worden ook flashbacks gegeven naar het vroegere leven van Clara en Max, waar je langzaam achter een familiegeheim zult komen. Er zitten dan ook heel wat lijnen in het verhaal, die zich langzaam ontwikkelen: zullen mensen luisteren naar Faith, weet Eva te ontsnappen, en wat is de relatie tussen Eva en Billy? En hoe gaat die band zich verder ontwikkelen? Het verhaal heeft een goede opbouw, met een geweldige spanningsboog. Saskia Sarginson heeft een goede manier van het neerzetten van een situatie, met inbegrip van hoe koud en afgelegen Eva moet zijn geweest op het eiland. Het enige frustrerende in het boek was dat Clara en Max niet wilden luisteren naar Faith – hoewel deze weg het verhaal wel spannender werd. Zonder Jou is een echte spannende pageturner. Zonder jou, Saskia Sarginson AW Bruna, 400 pagina’s, paperback. Prijs: 17,50 euro. ISBN: 9789400502376