Recensie: Zo simpel kan het zijn, Richard Engelfriet

zo simpel kan het zijnOnze maatschappij wordt steeds ingewikkelder en dramatischer. Alles moet groot, groter,  grootst, indrukwekkend, spannend en snel. Tegelijkertijd is er een soort massa aan control-freaks die alles in de gaten willen houden en beheersen. Je mag niets zo maar doen zonder allerlei formulieren in de vullen en te controleren of je aan alle regeltjes voldoet. Hoe zinloos die ook mogen zijn. In het boekje Zo simpel kan het zijn pleit schrijver Richard Engelfriet voor een vereenvoudiging van ons leven. Weg met al die regels! Nou ja – binnen bepaalde lijnen, uiteraard.

Eenvoudig en flexibel

Die regeltjes en maatstaven beperken ons in het vinden van creatieve en effectieve methoden. Je zou het boekje Zo simpel kan het zijn kunnen zien als een variant om omdenken in de zakelijke wereld – waarbij je veel theorieën en voorbeelden ook kunt ombuigen naar de dagelijkse praktijk. Verhelderen om te zien dat er meerdere mensen tegen die muren van formulieren aanlopen, dat is het zeker, maar nog beter is het om te zien dat sommige mensen toch echt tegen de stroom in durven te zwemmen en daarmee grote successen boeken.

Voorbeeldig grappig

Wat opvalt is dat Richard Engelfriet in Zo simpel kan het zijn veelvuldig gebruik maakt van grappige voorbeelden en een meer dan gezonde dosis zelfspot. Het principe ontsokkelen (waarbij je jezelf niet ziet als één of andere goeroe) past hij zelf in ieder geval prima toe. Daarnaast laat hij in zijn leuke voorbeelden zien hoe je grote problemen op een creatieve en humoristische manier kunt aanpakken. Heerlijk om te lezen, en misschien nog wel moeilijker om toe te passen. Daar heeft Richard namelijk wel echt een punt: simpel zijn is best moeilijk. Maar gelukkig heb je hier in dertig hoofdstukken meer dan genoeg voorbeelden en manieren waarop het toegepast is, en met die dertig hoofdstukken ook dertig praktische tips om er zelf mee aan de slag te gaan.

Persoonlijke noot

Zo heb ik het ‘Eerst schuppen’ toegepast op mijn zoontje. Hij was ontzettend verdrietig omdat hij geen mooie tekening kon maken op school. De meester had blijkbaar weinig tijd om hem hiermee te begeleiden, en met tranen en tuiten liep hij ’s middags de schooldeur uit. Met het verhaal ‘Eerst schuppen’ in mijn achterhoofd heb ik deze wijze les overgegeven: eerst bedenken wat je wilt doen. Dat probeer je, maar als het dan niet lukt kijk je naar wat je hebt en buig je het om naar een leuk resultaat. Het effect was die middag meer dan duidelijk. Hij begon met tegenzin, maar heeft daarna ruim anderhalf uur lang grappige gezichtjes getekend – die bovendien steeds beter werden.

Conclusie over Zo simpel kan het zijn

Richard weet de wereld om hem heen heel duidelijk en helder te verwoorden. Moeilijke problemen worden ineens makkelijk en helder. Probeer het zelf eens toe te voegen in je leven – in dit boekje krijg je een paar geweldige tips, compleet met voorbeelden uit te praktijk. Door: Score: Zo simpel kan het zijn krijgt 5 van de 5 punten.

Zo simpel kan het zijn, Uitgeverij Haystack, 144 pagina’s, paperback.
ISBN: 9789461260000. Prijs: 15 euro.