Recensie: Zingen met octopus, Het Octopusplan en Levende Muziek

Zingen met octopusOctopus zoeft door de straten op zijn fiets en maakt duikelsprongen met zijn knotsgekke fietshelm: niet zo gemakkelijk met 8 tentakel-armen… gelukkig blijken die octopus-armen wel heel handig om fluohesjes, strapbandjes en reflectoren uit te delen. Singen met Octopus leert je niet alleen zingen, maar ook over het verkeer! In het vrolijk getekende boek Zingen met octopus vind je elf grappige en leuke liedjes die je beter bekend maken met de verschillende verkeersregels en gedragsregels in het verkeer. Met liedjes als Octopus op de stoep, Hebra zebra, Het fluomannetje, Samen naar de zee, Verkeersborden, Wat mag niet? en nog een paar andere liedjes krijgen kinderen van alles te leren over het verkeer. De liedjes sluiten aan bij de Vlaamse methode Octopus Verkeersland voor kleuters. In de liedjes komen de tien thema’s uit deze methode aan bod, aangevuld met leuke prenten. In het boek zelf staan de woorden, maar ook de bladmuziek, inclusief akkoordenschema’s. Dat is dus erg gemakkelijk voor ouders en leerkrachten om de kinderen met een instrument te kunnen begeleiden, of de kinderen zelf natuurlijk om mee te kunnen spelen. Heb je daar geen zin in, of heb je geen idee hoe je een instrument moet bespelen, dan stop je de meegeleverde cd gewoon in de speler, en kun je lekker meezingen! Dit is wel een van de leukste manieren die ik ken om verschillende verkeersregels te leren. Superleuk! Inmiddels is onze cd al bijna grijsgedraaid… zo leuk zijn de liedjes! Let wel: ze zijn gezongen in een Vlaams accent. Dat is voor ons, Nederlanders wel even wennen. Er zijn ook wat woordjes die we misschien niet zo goed kennen, maar dat went zo. Zingen met Octopus, Levende Muziek Abimo, juni 2014, 32 pagina’s, gebonden met cd. Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 6 jaar. ISBN: 9789462340923