Recensie: De zeven geheimen van de schildpad en De veertien geheimen van de panda

de-zeven-geheimen-van-de-schildpad

We lijken in een echte consumptiemaatschappij te leven. Iedereen wil alsmaar meer, vaker, overal bij zijn. Dankzij (of door) Facebook weten we precies welke leuke dingen onze vrienden allemaal doen. Ook al hebben we die ‘vrienden’ misschien in geen jaren gezien of gesproken. En dat willen we dan ook doen. Is er een evenement? Dan kun je dat niet aan je voorbij laten gaan. Stel dat iemand van je Facebookvrienden er wel heen gaat en een foto post? Dat kán toch niet? En ook de inhaligheid wordt steeds groter. Waar je vroeger in snackbars nog kon kiezen uit klein, middel of groot is er nu nog maar een Normaal of Groot, waarbij de Normale portie even groot is als de Grote portie van tien jaar geleden. En laat jij je kennen door genoegen te nemen met een Normale portie? Je bent niet de enige. In deze twee boekjes, De Zeven Geheimen van de Schildpad en De Veertien Geheimen van de Panda leer je dat er meer zijn die kampen met problemen. Want erkennen is goed, maar: wat dan?

De Veertien Geheimen van de Panda

In dat opzicht hebben we heel wat weg van de kleine panda Bao. Deze panda wil alles beleven, maar verlangt ook naar innerlijke vrede, harmonie en ontspanning. Hij zoekt naar innerlijke vrede en evenwicht. In dit compacte boekje staan oefeningen waarmee je stap voor stap naar die innerlijke rust kunt reiken. Denk daarbij aan handige tips, maar ook meditatie-oefeningen komen aan bod. Die tips en technieken leer je samen met Bao de panda, als hij op reis gaat en verschillende dieren tegenkomt die hem dat leren. Samen met zijn tijdelijke leermeesters leert hij te genieten van het nu.

De Zeven Geheimen van de Schildpad

In dit boekje leer je aan de hand van verschillend everhalen over de deugde van Kurma de Schildpad. Hij heeft alles namelijk prima op orde. De schildpad heeft een rustig en evenwichtig leven, hij is helemaal zen en onthaast. Aan de hand van verhalen en fabels over de wijze schildpad leiden je stap voor stap door de verschillende deugden en ondeugden, en vertellen je hoe je goed kunt leven. Maar omdat jij natuurlijk geen schildpad bent is er aan het einde van het boek een hoofdstuk toegevoegd waarin die fabels naar het dagelijkse leven wordt vertaald. En ja, het boek draait dan inderdaad om mindfulness, onthaasting en meditatie.

Recensie over De zeven geheimen van de schildpad

Leuke boeken, die je op een toegankelijke manier inzicht verschaffen in mindfulness en meditatie.

De zeven geheimen van de schildpad,