Recensie: Zeven dubbeltjes en een trein, Fran Bambust

zeven dubbeltjes en een trein

De broer van Dries is weggelopen. Op de tweede nacht van de tweede maand, om 02:02. De politie heeft hem overal gezocht, maar kan geen spoor van Jonas vinden. Dan besluit Dries zelf op zoek te gaan. Op de derde nacht van de derde maand, om drie over drie. Langzaam dwaalt hij rond in de kou, tot hij bij het station komt. Daar vind hij een heel bijzondere trein, een roze trein, die lijt te leven, met daarin een wel heel bijzondere conducteur, die meer weet dan hij zegt. Samen met hen, en het meisje dat al in de trein zit, gaat Dries op zoek naar sporen van Jonas. En die vind hij! De reis leidt langs spiegelsteden, lokrestaurants, donderloketten, gaatjesfabrieken en nog veel meer. Zeven haltes lang onderzoekt Dries de sporen die hij vind.

Daarbij komt hij ook telkens in spannende avonturen terecht, die hij op een creatieve manier moet zien op te lossen. Daarbij komt hij ook ontzettend veel over zijn broertje te weten. Maar toch blijven er vragen achter: Waarom liep Jonas weg? Waarheen? Waarom zoekt hij dubbeltjes? En waarom precies zeven? Ga met Dries en Tess op pad om alle sporen mee te zoeken, en laat je meeslepen door de fantasierijke stations waar de magische trein allemaal stopt. Misschien weet jij de puzzel wel eerder op te lossen dan Dries en Tess?

Zeven dubbeltjes en een trein is een spannend boek, dat stiekem best diep ingaat op de personen van Dries en Johan. Het is vlot geschreven, en op ieder perron beleven ze weer een ander bizar verhaal. Sommigen (zoals die van de spiegels) zijn zelfs een beetje eng: je moet best stevig in je schoenen staan om dit boek te lezen. De zinnen en de gebeurtenissen zijn soms behoorlijk dubbelzinnig, met steken naar actuele onderwerpen, zoals het lokrestaurant. Lees je daar overheen, dan zal het verhaal niet helemaal tot leven komen maar nog wel vermakelijk zijn. Zoek je naar die dubbele bodem, dan is het een dubbel zo spannende ontdekkingstocht.

Zeven dubbeltjes en een trein, Fran Bambust
Clavis, oktober 2013, 182 pagina’s, hardcover.
Prijs: 16,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789044820775