Recensie: Zes maanden in de Siberische wouden, Sylvain Tesson

9789029586252

Sylvain Tesson had een doel in zijn leven: nog voor zijn veertigste wilde hij ervaren hoe het is om als kluizenaar te leven. In Rusland ontdekte hij een plek, diep in het bos, waar hij die wens kon laten uitkomen. Na een flinke voorbereiding, veel inlezen en praten met inwoners van het ontbeerlijke gebied, gaat hij zes maanden lang in een hutje wonen. Met het boek Zes maanden in de Siberische wouden als resultaat.

Sylvain, van origine reiziger, schrijver en filosoof, is een man die houdt van extremen en heeft dus heel bewust gekozen voor het leven in een houten hutje, gelegen aan het Baïkalmeer in Siberië. Het dichtstbijzijnde dorp is 150 kilometer verderop, ’s winters vriest het er tot – -30ºC en ’s zomers lopen er beren rond. En toch is het leven er prachtig. Dag voor dag vertelt Sylvain over zijn bevindingen en meningen. Het is daarmee een flink betoog geworden over de hedendaagse hectiek, over drank, vriendschap, communicatie, overdreven gedrag van sommige Westerlingen, en nog veel, veel meer. Over vervreemding met de mensen, praten tegen bomen, zorgen voor dieren en de natuurpracht. Soms een beetje belerend, en veel verwijzingen naar de literatuur – soms oud, soms jong.

Zes maanden in de Siberische wouden is een spannend en indringend avontuur geworden. Een persoonlijk dagboek over wensen en wanhoop, over mensen en hun gedrag. Dat van anderen, maar vooral dat an Sylvain, want als schrijver weet hij prima te verwoorden wat er in hem omgaat. Een geweldig becoming-of boek over een volwassen man!

Zes maanden in de Siberische wouden, Sylvain Tesson
Arbeiderspers, november 2012, 255 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789029586368