Boek recensie: Zeg iets! Reine De Penseneer

Soms gebeuren er dingen in je leven die je maar moeilijk kunt verwerken. Waar je ook lastig over kunt praten, hoe graag je ook zou willen. Dat is waar het om draait in Zeg Iets! van Reine De Pelseneer. Het broek draait eigenlijk om twee hoofdpersonen, die beiden een traumatische gebeurtenis hebben meegemaakt die ze maar lastig kunnen verkroppen. Aan de ene kant is er Ben, de jongen die zijn vriendinnetje Amber heeft verloren. Aan de andere kant is er Liv, wiens moeder na een terroristische aanslag op Zavetem in coma ligt.

Nasleep en omgeving

Wat Zeg Iets zo indringend maakt, is de manier waarop deze gebeurtenissen zijn indruk heeft achtergelaten op de jonge levens. En hoe hun omgeving er mee omgaat. Zo heeft Ben eigenlijk geen goede thuishaven waar hij zijn verhaal kwijt kan. Zijn ouders vinden dat hij zijn toekomst heeft weggegooid (en stiekem is dat ook wel zo) maar hij wil graag de draad weer oppakken. Nu hij een baan heeft in een bloemenwinkel ziet hij mooie kansen op een gelukkig leven. Zal hij die stap echter durven maken?

Terreurdaad

Dan is er aan de andere kant Liv, wiens wereld op zijn kop staat. Haar ouders zijn gescheiden, haar vader heeft een nieuwe vriendin en een tweede dochter, die heel erg goed kan zingen. Ze doet mee aan een talentenjacht, iets waar veel tijd en energie in gaat zitten. Daardoor is er veel minder tijd voor Liv en haar verdriet. Zij moet het dus alleen zien te rooien. Gelukkig heeft ze twee goede vriendinnen met wie ze kan praten, maar ook niet over alles.

Toevallige ontmoeting

Wanneer Ben een boeketje moet afleveren op het adres van Liv (eigenlijk voor de moeder van Liv, namens een geheime aanbidder) ziet hij veel van zijn verdriet in de ogen van Liv. Hij probeert toenadering te zoeken, maar Liv heeft zich grotendeels afgesloten voor de buitenwereld. Toch lukt het langzaamaan om in contact met haar te komen en met haar in gesprek te geraken. Langzaam openen ze naar elkaar toe en luchten ze hun hart.

Recensie over Zeg iets!

Een indringend boek over opgekropte gevoelens, verdriet, frustratie en een gemis dat eigenlijk niet te vullen is. Schuldgevoel, schaamte en angst sudderen op de bodem mee. Zeg Iets! is vlot geschreven en prettig leesbaar. Het boek wordt beurtelings vanuit Ben en Liv geschreven, wat je meer kennis van zaken geeft en waardoor je meeleeft met beide personages.

Ga direct naar Zeg iets! op BOL.com.

Zeg iets!,
Uitgever: Uitgeverij Eenhoorn, 320 pagina’s, hardcover.