Recensie: Zambezia, Entertainment One

zambezia dvd

Ken je de animatiefilm Animals United nog? Een geweldige film, over bedreigde dieren die het heft in eigen hand nemen tegen de mensen die hun gebied indringen. Zambezia is ook zo’n mooi vormgegeven animatiefilm, dit keer met het vogelrijk in de hoofdrol. Zambezia is namelijk een vrijhaven voor vogels: gevestigd op een grote boom, in een wilde rivier, net voor een immens grote waterval.

In het begin van de film leer je de jonge Kai kennen. Hij woont samen met zijn vader Tendai in de woestijn, waar zijn vader hem allerlei trucjes en technieken leert. Maar Kai verveelt zich. Hij is ook helemaal alleen! Als hij de verdwaalde ooievaar Gogo ontmoet, en hun nest aangevallen wordt door een paar maraboes, hoort hij van de grote vogelstad Zambezia.

Dat klinkt Kai als muziek in de oren. Hij moet en zal naar Zambezia gaan! Ondanks het protest van zijn vader gaat Kai op pad. Hij droomt er van beschermer te worden van de stad, als lid van de ‘Hurricane Air Defence Force’. En dat blijkt wel nodig, want een groep hagedissen heeft het namelijk voorzien op de eieren van de inwoners van de stad. Daarvoor werken ze samen met de maraboes, sterke, maar beleefde en oerdomme vogels. Samen met zijn nieuwe vrienden gaat Kai de strijd aan om van Zambezia weer een veilige stad te maken.

Zambezia is een fantastisch vormgegeven film. De 3D-effecten komen helemaal aan bod dankzij de vele snelle vluchten die de vogels maken. Er is slim gebruik van gemaakt om daardoor een extra dynamische film te maken. De vele personages in de film hebben een geheel eigen karakter, meestal met een goede komische noot. De vogels zijn mooi en geloofwaardig in hun bewegingen, evenals de hagedissen. Let wel: die hagedissen en de maraboes hebben niet bepaald een hoog aaibaarheidsgehalte. Kinderen die snel schrikken of nachtmerries hebben na het zien van enge dingen zou ik niet snel laten kijken, ook niet naar de 2D versie. Voor alle andere kinderen: een mooie film, met een duidelijke boodschap: samenwerken, en luisteren naar elkaar!

Zambezia, Entertainment One

Tijdsduur: 79 minuten, Animatie.
Verkrijgbaar op: DVD (ca. 15 euro), Blu-ray (ca. 20 euro)