Recensie: Zachte knuffels van stof, 30 knuffels om zelf te naaien

zachte knuffels van stof

In het lieve en knuffelbare boek Zachte knuffels van stof leer hoe hoe je met restjes stof de mooiste knuffels kunt maken. De ontwerpen in dit boekje hebben bovendien een stoer uiterlijk, dat veel wegheeft van de Uglydolls die ontzettend populair zijn. De knuffels worden volledig van stof gemaakt: er komen geen knoppen of andere sluitingen aan te pas. Daardoor zijn ze lekker zacht, en kunnen ze zonder problemen mee naar bed worden genomen. Over namen voor de dieren hoe je niet eens na te denken, de auteur van het boek heeft er al goed over nagedacht en de dieren gedoopt als Aristide de Kariboe, Bruno de Das, Eva de Beer en Archibald het Konijn. Misschein niet de meest voor de hand liggende namen, maar wel leuk en zeker origineel.

De knuffels worden duidelijk voorgesteld aan je kind, maar ook aan jou als maker. De werktekeningen zijn duidelijk, maar een enkele keer ontbreekt er een stukje. Geen nood, dat ontbrekende lichaamsdeel is zonder problemen zelf te bedenken, maar wees er wel even bedacht op. Ook liet de auteur wat steken vallen bij de vertaling. Waarschijnlijk heeft er met regelmaat ‘Maak vast met achtersteek’ gestaan, waarbij er ergens in het redactionele traject besloten is om er ‘achtersteken’ van te maken. Tja, en dan kan een ‘vervang alles-functie voor een lelijke fout zorgen, als je per ongeluk ‘achtersteeken’ intypt! Daarbij staan er in het boekje ook wat lelijke en zelfs foutieve afbrekingen in.

Het proces van het maken wordt echter duidelijk en stapsgewijs verteld. Met wat basisvaardigheden ben je eigenlijk al paraat voor alle dieren. De materialen worden goed beschreven, en de patronen staan op ware grootte afgebeeld. Het leuke is dat de dieren allemaal in dezelfde stijl gemaakt zijn. Superleuk, zo wordt het één grote familie! Kijk dus even door die schoonheidsfoutjes heen, en geniet van de knuffels, en het plezier dat je kind er van zal hebben. Want stoer en leuk, dat zijn ze zeker!

Zachte knuffels van stof
Forte uitgevers, september 2011, 96 pagina’s, paperback.
Prijs: 14,95 euro. ISBN: 9789058779304