Recensie: Yakanuko, Curt Fortin

yakanukoIn het boek Yakanuko wordt je meegenomen naar de toekomst. Hoe ver in de toekomst weten we eigenlijk niet, maar de hele wereld is een flink stuk verder als het aankomt op technologische ontwikkelingen. Het is de wereld waarin Jake leeft, een elfjarige jongen, en een redelijk genie. Tenminste, hij heeft een voorliefde en passie voor alles dat met techniek… en hacken te maken heeft. Drie jaar geleden is Jakes vader verdwenen. Niemand weet precies waar hij gebleven is, maar Jake gelooft dat hij nog steeds in leven is. Zijn vader was – naar verluid – deel van een geheime organisatie van geheim agenten: Yakanuko. Voor Jake blijkt alles gewoon zijn gangetje te gaan, tot hij achter het bestaan van Dr. Zone komt, een wetenschapper die wraak wil nemen op de stad, omdat hij te weinig eer voor zijn werk heeft gekregen. Dr. Zone legt de hele stad plat, en kidnapt bovendien de dochter van de President, een meisje waar Jake een oogje op heeft. Jake gaat op onderzoek uit. Daar komt hij al snel in een web van slechteriken, boeven en vooral grote, gevaarlijke robots… zal Jake deze gevaren kunnen trotseren en Dr. Zone kunnen stoppen van zijn kwade plannen? Yakanuko is een heel spannend boek, dat vooral prachtige illustraties heeft. Alle lof daarvoor gaan naar Nick van Leent, die een mooie manga-achtige wereld weet neer te zetten. Dankzij de strakke tekenstijl ziet iedere prent er uit alsof ze zo uit een animatiefilm komen. Het verhaal end e illustraties sluiten naadloos op elkaar aan: het verhaal lees als een computergame. Maar dan wel eentje met de nodige Engelse termen, die wellicht niet altijd even bekend zullen voorkomen voor wat minder ervaren lezers. Voor wat oudere lezers (12+) is Yakanuko echter gewoon genieten!

Yakanuko, Curt Fortin
Illustrator: Nick van Leest Leopold, 112 pagina’s, hardcover. Prijs: 12,95 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789025866570