Recensie: X-Men Days of future past

x-men days of future pastDe film X-Men: Days of future past is eigenlijk een vervolg op de film X-Men: First Class. Daarin maakte je nader kennis met een clubje mutanten, onder leiding van de alom bekende Professor Charles Xavier. In dit deel wordt het voortbestaan van alle mutanten ernstig bedreigd: ons clubje mutanten is zo’n beetje het laatst overgebleven clubje mutanten dat er nog over is. De anderen zijn vermoord door een grote eenheid Sentinels, vernietigingsrobots met verschrikkelijke krachten en de mogelijkheid zich aan te passen naarmate de strijd vordert. Tijdens een laatste gevecht zien ze eigenlijk maar één oplossing: ze moeten terug naar het verleden, om ervoor te zorgen dat die Sentinels nooit gebouwd worden! De aanleiding voor de bouw is namelijk terug te wijzen naar een enkel moment in de geschiedenis, het moment waarop Mystique de uitvinder van de Sentinels, professor Trask, vermoord. De enige die daartoe lichamelijk in staat is, is Wolverine. Deze weinig tactvolle soldaat reist terug om Professor X en Magneto bij elkaar te bundelen en om zo Mystique te overtuigen van haar ongelijk. En dat heeft heel wat voeten in de aarde! Terwijl in de nabije toekomst de laatste strijd uitbarst slentert Wolverine vrolijk door de jaren tachtig, op zoek naar een aan serum-verslaafde professor X en een gevangen genomen Magneto om een vervelende toekomst te voorkomen. Daarbij komt heel wat gepraat en geklets kijken natuurlijk, dat vooral het eerste deel van de film weinig dynamisch maakt. Als de film eenmaal op gang komt krijg je schitterende special effects te zien, vooral als Peter zijn snelheid inzet om enkele tegenstanders te verslaan. Ook grappig om te zien is de voorloper van Wolverine, zonder zijn adamantium skelet. Dat is voor hem ook weer even wennen! X-Men Days of future past is een geslaagde film. De tijdreis naar de jaren tachtig is een ware trip down memory lane voor oudere kijkers, die – net als ik – toch wel hebben moeten lachen om die vreemde stijlen en oude voorwerpen die voorbij komen. Spannende actiemomenten zitten er ook genoeg in, maar het gaat toch vooral om het diepere verhaal en de overredingskracht die professor X en Magneto op Mystique moeten uitoefenen. Zal ze dat lukken? Een knallende en grootse finale geeft uitsluitsel op dit alles, wanneer Magneto zijn eigen plannetje trekt. X-Men Days of future past, Universal Pictures
Tijdsduur: 132 minuten, Actie. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 17 euro), Blu-ray (ca. 19 euro)