Recensie: Woordzoeker XXL, Goliath

We hebben op onze redactie al een paar varianten van Woordzoeker voorbij zien komen: een uitvoering voor beginnende lezers (woordzoeker junior) een handige meeneemversie (woordzoeker reiseditie) en nu is er een grote-letter variant: Woordzoeker XXL. Een extra grote variant, die geschikt is voor mensen met een verminderd gezichtsvermogen of als je het spel bijvoorbeeld speelt aan een grotere tafel, of vanaf een iets grotere afstand.

Woordzoeker XXL werkt echter precies als de andere versies: het spelbord bestaat uit een basisplaat en een doorzichtige deksel, waarin ronde vakjes zitten. Op de basisplaat leg je een ronde kartonnen schijf met letters erop. Aan de rand van de kartonnen plaat staan woorden. Dat karton leg je op de juiste manier op de basisplaat. Daar bovenop komt nu de doorzichtige plaat, met de bolle kant naar beneden. Als afewrking leg je een rode ring op de doorzichtige plaat heen. Uit die ring is ergens een rechthoekje weggehaald. Genoeg ruimte om een woord te laten zien, die onder de ring valt. Nu draait een speler de ring met de klok mee, zodat er een woord te zien is. Volgens de handleiding moet dat de jongste zijn, maar wij veranderen die regel maar wat graag in de persoon die als laatste een bepaald voorwerp of letter heeft gezien. ‘Wie heeft het laatst een fiets gezien?’ Dat woord wordt hardop gelezen, waarna alle spelers op zoek gaan naar dat woord. Dat kan van links naar rechts geschreven zijn, van rechts naar links, maar ook van boven naar onder (of omgekeerd). Zelfs schuin naar links of rechts, en in omgekeerde leesrichting! Dat is dus een flinke zoektocht. Ziet iemand het woord? Dan mag die de totem (lees: toeter) pakken en er in knijpen. De speler mag zijn kleur rondjes op het bord leggen.

Zo gaat het spel door. De persoon die de meeste fiches op het spelbord heeft liggen, heeft gewonnen! Daarmee is Woordzoeker XXL een geweldig spel om te leren lezen, om sneller te leren lezen en om het reactievermogen op de proef te stellen. Voor slechtzienden is het spel niet zo heel erg geschikt: de letters zijn zo groot, dat ze vrij nauw tegen de rand aan komen. En geloof me: ik ben ervaringsdeskundige. Het grote formaat is echter wel prettig om mee te werken voor iedereen. Je mist misschien een beetje de oogopslag die je met de kleinere variant wel hebt, maar wint daarbij wel aan leesbaarheid door de grootte van de letter. Om het spel eerlijker te houden draaien wij bij iedere beurt het hele speelbord. Degene die aan de beurt is heeft zo het beste overzicht tijdens ‘zijn’ beurt. Woordzoeker XXL is nog steeds erg leuk om te doen, en deze grote versie maakt het wat eenvoudiger om aan een grote tafel te spelen. Handig detail: in het netjes afgewerkte speelbord kun je alle onderdelen bewaren. Het opbouwen en opruimen is dus in een mum van tijd geklaard!

Woordzoeker XXL, Goliath Games
Prijs: 43,95 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar.
Aantal spelers: 2-4. Speltijd: ongeveer 20-40 minuten