Recensie: Woordzoeker Junior, Goliath

WoordZoeker-Junior-R+P_V2bij16

Het lezen is voor kinderen heel erg belangrijk. Ze moeten er plezier in krijgen, lol in hebben, en vooral hun leessnelheid wat opvoeren – langzaam lezen werkt in de regel niet motiverend. Met Woorzoeker Junior kun je dat bereiken. Het is een spelvariant van het alom bekende kruiswoordpuzzel Woordzoeker: een veld met allerlei lettertjes, waarin je woorden moet zoeken. Of plaatjes, want deze variant (met maar liefst 18 verschillende moeilijkheidsgraden!) kan ook door niet-lezers gespeeld worden. In dat geval gaan de kinderen op zoek naar plaatjes, in een bepaalde volgorde.

De basisregels zijn echter hetzelfde: je plaatst eerst de kaart onder het spelbord, en zet de totem (de toeter) bij de persoon neer die moet zeggen waarnaar gezocht wordt. Die keuze is heel simpel. Om het speelbord zit een blauwe ring, met daarin een uitsparing. In die uitsparing is telkens te zien waarnaar gezocht is. Degene die de ring verplaatst noemt het woord of de plaatjes op, en de zoektocht mag beginnen! Heb je het gevonden? Dan pak je zo snel mogelijk de totem en knijp je erin. Weet je dan meteen aan te wijzen waar het woord of de plaatjes staan, dan mag je daar jouw kleur fiches neerleggen.

Woordzoeker Junior is superleuk. Vooral het grijpen naar de totem zorgt echt voor een wedstrijdelement: snel en precies, daar gaat het om. Het is ook briljant hoe de makers 18 verschillende niveaus hebben bedacht; van plaatjes voor de jonge kinderen tot best moeilijke woorden voor de oudere, ervaren lezers. De basis blijft echter hetzelfde: het bord blijft stil liggen, woorden staan horizontaal, verticaal of diagonaal, end e persoon die de ring draait heeft de totem bij zich staan. Zo heeft iedereen een eerlijke kans, iedereen heeft eenzelfde problemen met woorden die op z’n kant staan, een totem die wat verder uit de buurt staat, enzovoorts.

Een superleuk spel om beginnend lezers te motiveren om sneller te leren lezen. Het gaat hier  vooral om het herkennen van woordbeelden en volgordes van plaatjes en/of letters, maar het effect is geweldig!

Woordzoeker Junior, Goliath
Prijs: 16,99 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar.
Aantal spelers: 2-4.