Recensie: To the wonder, A-Film

To the wonder is een bijzondere film met een indrukwekkend verhaal. Het vertelt het verhaal van de Amerikaanse en zwijgzame Neil, en de vrolijke, Franse schone Marina. Ze hebben een hartstochtelijke relatie, en zijn stapelverliefd op elkaar. Maar, zoals dat gaat met verliefdheid: die verwatert een beetje. Neil ontdekt dat het eerst, en juist op het moment dat hij zijn ex tegen het lijf loopt. De verliefdheid tussen die twee wakkert weer aan, en brengt Neil in een lastig parket. Op datzelfde moment raakt ook Marina aan het twijfelen, en vraagt aan een priester wat ze zou moeten doen. De priester zelf, father Quintana, is echter zelf aan het twijfelen over zijn liefde aan god, en is misschien niet de aangewezen persoon om haar van advies te voorzien… De film zelf is eigenlijk best bizar. Alle personages lopen door de film zonder met naam en toenaam benoemd te worden. De filmtechniek is abstract en impressionistisch: de personen zijn lang niet altijd volledig in beeld, de camera wiebelt en zwenkt. Sfeer en gevoel staan boven verhaal en het documenteren van de scènes. To the wonder is een film van contrasten en tegenhangers. Zo is Neil (Matt Damon) stil en zwijgzaam. Als hij al iets zegt moet je goed luisteren naar wat hij zegt. Zijn vriendin Marina daarentegen is een echte spring in het veld, en danst heel wat af in de film. Dat de verliefdheid van beide kanten afneemt is dan ook niet verwonderlijk. Dochter Tatiana is een bindende factor. Het verhaal zelf wordt voornamelijk neergezet met een voice-over, die op een poëtische manier de randvoorwaarden en verhaallijnen neerzet. Daardoor heb je soms ruimte voor eigen interpretaties, en wordt je aan het denken gezet over je eigen leven. Op een zwaarmoedige manier, overigens, aangezien de hele film doorspekt is van een melancholische ondertoon. Tussen alle Hollywoodproducties met heldere verhaallijnen en duidelijke helden en anti-helden is een arthouse-film als deze zeker een film die opvalt, maar: het is zeker even wennen! To the wonder, A-Film
Tijdsduur: 112 minuten, Avonturenfilm. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 15 euro), Blu-ray (ca. 15 euro)