Recensie: Wolfskinderen, John Ajvide Lindqvist

In het spannende boek Wolfskinderen van John Linqvist maken we kennis met een meisje, dat niet zoals anderen wordt opgevoed. Theres wordt namelijk op een donkere dag gevonden door een onsuccesvol muzikant, Lennart. Geen slechte muzikant, dat zeker niet, maar eentje die zijn hoogtijdagen heeft gekend en na een hitje weer in de vergetelheid is geraakt.

Deze beste man vindt het meisje in het bos, als hij op zoek is naar wilde paddenstoelen  Het meisje is duidelijk ongewenst… Getuige de plastic zak waarin ze is verpakt. Lennart neemt het meisje mee, maar kan het natuurlijk niet aan de buitenwereld tonen: de kinderbescherming zou het kind zeker van hem afpakken. Er is namelijk iets bijzonders aan het meisje, het is bijzonder muzikaal! En daar heeft de man wel oren naar, het zou wel eens zijn weg naar de roem kunnen wezen. Hij besluit het meisje samen met zijn vrouw op te voeden in de kelder. Verstoken van iedere vorm van contact. Bovendien mag het niets horen of zien, behalve de muziek die hij het meisje wil laten horen en leren.

Dat vraagt natuurlijk om problemen. Het meisje groeit wereldvreemd op, zonder een besef van de geldende normen en waarden zoals we die in onze maatschappij leren. Als het echtpaar op brute wijze om het leven wordt gebracht, komt het meisje te wonen bij de echte, en oudere, zoon van het echtpaar. Daar neemt het verhaal een flinke duikvlucht, want Jerry is wat minder bang om met Theres naar buiten te treden. Als Theres dan via het internet in contact komt met Theresa is het begin gekomen van een vreemde sekte, die wolven als toonbeeld heeft van een ideale samenleving. Beiden bundelen hun krachten, Theres haar zang en Theresa haar schrijftalent, en komen in de ene situatie in de andere terecht, als ze dan ook nog benaderd worden door een platenbaas beginnen de problemen pas goed, want Theres is natuurlijk gestolen, zonder burgerservicenummer of persoonsregistratie. Hoe zullen ze hier uit geraken?

Het tweetal blijkt echter een baken te zijn voor heel veel tienermeisjes, en voor ze het weten hebben ze een trouwe schare volgers achter zich, die alles doen wat Theres wil. Maar of dat nu zo goed is…

Lindqvist schrijft het verhaal vol overgave en verve. Het speelt zich voornamelijk af in de Scandinavische popwereld, waar wij in de regel weinig weet van hebben. Namen en nummers die worden aangehaald zullen je dan ook ver van je bed klinken, en weinig tot de verbeelding spreken. De titels van de nummers zijn onvertaald, de liedteksten gelukkig wel.

Het verhaal zelf is echter meer dan spannend genoeg, en je zult al snel meegezogen worden in de wereld van Theres en Theresa, en de ondergang die ze tegemoet lijken te gaan, totdat het verhaal in een schitterende climax eindigt….

Wolfskinderen, John Ajvide Lindqvist
Signatuur, januari 2013, 424 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789056724313