Recensie: Witte ruis, Ake Edwardson

Als oud-rechercheur Erik Winter terugkeert naar Göteborg, in Zweden, valt hij met zijn neus in de boter. Er is namelijk een mysterieuze moord gepleegd. Een vrouw en haar twee kleine kinderen zijn doodgestoken in hun huis. Bruut doodgestoken, nog wel. Het vreemde is dat er nog een baby in huis was, die is blijven leven. Als de politie het huis binnenvalt, een paar dagen later, heeft ze alleen wat uitdrogingsverschijnselen, verder niets. Erik Winter, de hoofdpersoon van Witte ruis, is een jaar of twee geleden getroffen door een hersenbloeding. Daarvan is hij inmiddels redelijk hersteld, maar hij heeft er wel een chronische vorm van tinnitus (oorsuizen) aan overgehouden, en wordt ontzettend achternagezeten door nachtmerries. Zijn gezin is destijds naar Spanje verhuisd, maar het spannende leven van het Zweedse Götenborg blijft hem achternazitten. Als hij na twee jaar terugkeert mag hij gewoon weer aan het werk, hij wordt met open armen verwelkomd. Alsof er niets is gebeurd. Hij wordt ook meteen op deze vreemde zaak gezet. Een zaak, waar iets niet aan klopt. Volgens de kranten in de brievenbus zouden er slechts drie dagen voorbij zijn, maar gezien de matige uitdroging van de baby is dat eigenlijk niet mogelijk… wat is er gebeurd in dat huis? Langzaam maar zeker komt Erik steeds dichter bij de waarheid. Een waarheid die nog al eens veranderd in het verhaal, naarmate er meer bewijzen aan het licht komen. Tegelijkertijd volg je het verhaal van een verbitterde man die samen met zijn vrouw woont en sinds kort een hond heeft – voor zover je als lezer weet de hond van de vrouw die vermoord is. Of toch niet? Het verhaal wisselt ontzettend vaak van perspectief, en wordt soms vanuti eerste persoon, soms vanuid derde persoon verteld, en soms vanuit Erik Winter en soms vanuit een mysterieuze, verwarde man die de weg serieus kwijt is. Dat maakt het verhaal er niet duidelijker op, als lezer wordt je nog wel eens in verwarring gebracht over wiens verhaal je nu eigenlijk aan het lezen bent. Daarnaast is er ontzettend veel aandacht voor Erik Winter en diens persoonlijke ontwikkeling, waarbij zijn collega’s, waarvan er sommigen toch een behoorlijke rol spelen, niet of nauwelijks aandacht lijken te krijgen. Het verhaal zelf is wel spannend en verrassend. Je blijft telkens nieuwe sporen vinden en ontdekken, en dat is dan ook de kracht van het boek. Je blijft lezen, je wilt weten hoe de vork in de steel zit. Op het einde van het boek wordt dan weet het een en ander aan de verbeelding overgelaten, zodat je op sommige vlakken zelf een invulling kan geven aan de gebeurtenissen in Zweden. Witte ruis, Ake Edwardson AW Bruna, november 2013, 312 pagina’s, paperback. Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789400502789