Recensie: Windows 8 voor senioren deel 2, Visual Steps

Geplaatst

in

door

Tags:

Het boek Windows 8 voor senioren deel 2 is het vervolg op het eerder besproken boek van Visual Steps. Waar het eerste deel de gebruiker vooral bekend liet maken met het nieuwe besturingssysteem, zoals het installeren en gebruiken van apps, het aanpassen van het programma naar je eigen wensen en het gebruik van internet en e-mail, gaat dit boek een stapje verder. In dit tweede deel leer je niet alleen hoe je apps gebruikt, maar leer je ook hoe je ze op een makkelijke manier toegankelijk maakt. Zo leer je hoe je snelkoppelingen maakt naar bestanden, pictogrammen maakt op het bureaublad en ze op verschillende manieren kunt ordenen om ze snel toegankelijk te maken. Daarbij leer je in dit boek ook hoe je tegels maakt. Tegels zijn namelijk een nieuw kenmerk van Windows 8, die het werken met de computer aanzienlijk vergemakkelijkt. Zo kunnen tegels reageren en meldingen geven, bijvoorbeeld met weersverwachtingen, meldingen voor nieuwe e-mail, en geheugensteuntjes van bijvoorbeeld de bibliotheek. Maar dat is niet alles want je leert in dit boek ook werken met verkenner, en hoe je met dit programma mappen maakt, bibliotheken beheert, en zoekt of filtert binnen je collectie. In het verlengde daarvan wordt ingegaan op Windows Live Photo Gallery, waarmee je foto’s beheert en ze ook kunt bewerken op een eenvoudige manier. Je kunt er zelfs een echte diavoorstelling mee maken. Muziek zal ook op geen enkele computer ontbreken. Een manier om ze af te spelen is met Windows Media Player. Een handig programma om je muziekverzameling mee te organiseren en af te spelen. In het zevende hoofdstuk van dit boek leer je niet alleen hoe je bepaalde nummers of albums zoekt, maar leer je ook hoe je de cd’s uit je verzameling naar je computer kopieert. Daarnaast is er aandacht voor het maken van afspeellijsten, die je vanuit je computer kunt afspelen of kunt branden op een cd. Om al je verzamelingen veilig te stellen, kun je gebruik maken van cd’s of dvd’s als backup middel. In dit boek leer je hoe je cd’s en dvd’s brandt. Er wordt hierbij een onderscheid gemaakt tussen schijven die je eenmaal kunt gebruiken en herschrijfbare dvd’s en cd’s. Je leert op een duidelijke en makkelijke manier je gegevens na deze schijfjes kopieert. Dat er meer manieren zijn om te back-uppen lees je in het 10e hoofdstuk, dat helemaal gaat over het maken van een back-up van gegevens en het besturingssysteem zelf. Dit alles wordt omschreven op de beproefde manier van Visual Steps. Grote, duidelijke en overzichtelijke schermafdrukken worden bijgestaan door stapsgewijze instructies. De verwijzingen in deze instructies gaan direct naar de verschillende plaatjes, zodat er geen misverstand ontstaat over de handelingen die je moet verrichten. In dit boek voor senioren is ook rekening gehouden met de grootte van het lettertype. Dat is lekker groot, zodat je makkelijk kunt lezen als het boek naast je op het bureau ligt. Zo is het erg eenvoudig om nog meer over Windows 8 te weten te komen, en de computer helemaal naar je hand te zetten. Nadat je het als lesmateriaal hebt doorlopen, kun je het nog altijd gebruiken als naslagwerk. Op de website van de uitgever zijn bovendien instructiefilmpjes te bekijken, zodat het boek nog duidelijker wordt. Windows 8 voor senioren deel 2 Visual Steps, maart 2013, 368 pagina’s, hardcover. Prijs: 27,50 euro. ISBN: 9789059052581

ZOEK OP DE SITE

PRIJSVRAGEN

ONZE TOPSUGGESTIES