Recensie: Willewete De Grieken, Suzan Boschouwers en Veronica Nahmias

willewete de grieken cover

De kinderboekenserie Willewete leert kinderen over van alles en nog wat uit de wereld en de geschiedenis. In Willewete De Grieken ga je een flink stuk terug in de tijd, om te ontdekken hoe het er aan toeging bij de Oude Grieken. Dat doet het boek op een bijzondere manier, die in alle delen uit deze serie gelijk is. Op iedere twee pagina’s vind je namelijk een grote illustratie, die heel eenvoudig maar daardoor juist heel duidelijk en overzichtelijk is. Iedere twee pagina’s vertelt over een nieuw onderwerp in het deel van de Grieken begin je met een heel leuke opening, waarbij je een halve pagina kunt omslaan zodat je direct terug springt van de huidige tijd naar duizenden jaren geleden.

Ieder mini hoofdstukje begint met een korte inleiding, waarin je wat informatie krijgt over bijvoorbeeld de dieren en planten uit Griekenland, hoe ze leefden in een stad, hoe de democratie tot stand is gekomen maar ook kunnen de oude Griekse helden en goden uit de vele verhalen niet ontbreken. Naast die korte stukjes informatie staan er ook bijschriften verwerkt in de illustratie zelf. Dat is misschien nog wel de duidelijkste manier van communiceren, omdat je niet alleen leest hoe het eraan toe ging bij de Grieken, maar het ook meteen kunt zien.

Zoals je merkt worden er nogal wat onderwerpen behandeld in dit informatieve prentenboek, en dat maakt het boek ook wel zo veelzijdig. Het is namelijk geschreven voor jonge kinderen (vanaf ongeveer zes jaar) en de leef en belevingswereld van die jonge kinderen zijn nogal verschillend. Sommige onderwerpen staan heel dicht bij de kinderen, zoals het leven in de stad of hoe kinderen vroeger speelden, terwijl andere onderwerpen (zoals bijvoorbeeld de democratie en de Griekse helden) waarschijnlijk wat verder weg staan. Toch is alle informatie helder en duidelijk beschreven, en zal het ook voor de jonge kinderen zeker begrijpelijk zijn. Daarmee is dit een erg leuk geschiedenisboek voor jonge wijsneusjes.

Willewete: de Griekn, Suzan Boschouwers en Veronica Nahmias
Clavis, 48 pagina’s, hardcover.
Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 6 jaar. ISBN: 9789044826579