Recensie: Wij allemaal, Kim Noble

Wij allemaal is het indrukwekkende levensverhaal van Kim Noble. Zij vertelt uit eigen ervaring over haar dis, haar dissociatieve persoonlijkheidsstoornis. Ze krijgt die diagnose op haar 35e levensjaar: haar geest blijkt uit meer dan twintig verschillende persoonlijkheden te bestaan. Let wel: uit écht twintig verschillende persoonlijkheden. Niet dat je ineens de behoefte hebt om anders te doen, maar dat Kim ineens de draad kwijt is, en op een later tijdstip absoluut niet meer wat wat een andere persoonlijkheid heeft uitgespookt. Zo is ze het enige moment het lichaam van een strenggelovige vrouw, of een vrijgevochten en heel extravagante lesbienne. Of ineens een heel jong meisje! Je kunt je voorstellen dat dit voor nog al wat problemen zorgt. Zoals Kim zelf zegt: ‘Als het niet zo tragisch was, had ik erom kunnen lachen.’

Kim vertelt nu hoe ze vanaf haar vijfendertigste jaar de diagnose gesteld kreeg, en hoe haar leven zich ook daarvoor heeft ontwikkeld. Welke psychoatrische inrichten ze heeft bezocht, welke artsen haar allemaal hebben onderzocht, en zelfs welke zelfmoordpogingen ze heeft ondernomen. Doordat al deze omschrijvingen zo dichtbij Kim zijn beschreven, is het een heel intiem en verwarrend boek – het boek wisselt namelijk ook van het ene naar het andere persoon in haar lichaam. Dat zorgt voor de nodige chaos in het boek, maar dat zorgt ook dat je beter kunt inleven in Kims situatie. De leegtes in het verhaal zijn namelijk leegtes die Kim in haar leven meemaakt! Daarbij verstaat Kim de kunst van het schrijven perfect. het is geen standaard autobiografisch boek waarin de auteur wat zielig doet over diens stoornis, maar een bijna romanachtig verhaal dat je na een paar pagina’s helemaal in zijn ban krijgt. En niet alleen Kim, maar alle persoonlijkheden krijgen hun plekje!

Wij allemaal, Kim Noble
Mistral, maart 2012, 368 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789049952686