Recensie: Wie wat waarom: ziek en gezond

Kinderen zijn nieuwsgierige schepseltjes. Gelukkig maar, en die nieuwsgierigheid moet je ook belonen met antwoorden en informatie. Voor wat dieperliggende informatie waar kinderen zelf in kunnen duiken heeft Uitgeverij Holland de reeks Wie Wat Waarom. Leuke informatieve boeken voor kinderen vanaf ongeveer 7 of 8 jaar, wanneer de kinderen goed kunnen lezen. Eerder kan natuurlijk ook, als jij als ouder ze voorleest. In principe is het boekje geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 3 jaar. Wij bekeken Wie wat waarom: ziek en gezond.

Het boekje Wie wat waarom: ziek en gezond geeft antwoord op een aantal vragen waar kinderen mee kunnen zitten. Waarom ben je soms ziek, wat doet de dokter? Maar ook: hoe blijf je gezond? Want er zijn van die dagen dat je nergens zin in hebt. Je wilt niet spelen en je hebt geen trek. Wat is er toch met je aan de hand? Word je soms ziek? Met behulp van dit boekje kom je veel te weten over gezondheid, waarom je ziek wordt en wie je daarbij allemaal beter kan maken.

In het boek Wie wat waarom: ziek en gezond lees je alles over ziek zijn, beter worden … en gezond blijven! Dat doe je middels de stevige pagina’s, waar je met veel tekeningen en korte stukjes informatie alles leest over ziek zijn, van een verwonding tot een verkoudheid, en van gezond blijven en gezond eten tot een stukje persoonlijke hygiëne. Nuttige informatie, waar veel kinderen te makkelijk over denken. De informatie is overigens niet alleen gegeven op de ‘pagina’s zelf, maar ook verstopt achter de vele flapjes die het boek rijk is. Een erg leuk middel om een soort tijdsverloop aan te geven, en daar heeft het boek mooi werk van gemaakt: vaak moet je de flapjes helemaal opvouwen, zodat de illustratie op de pagina ook echt veranderd. Leuk gedaan!

Wie wat waarom: ziek en gezond, Doris Rübel
Uitgeverij Holland, 32 pagina’s, hardcover.
Prijs: 9,99 euro. Leeftijd: vanaf 3 jaar. ISBN: 9789025112998