Recensie: Wie niet horen wil, Karen Sander

Wie niet horen wil In De Vrouwenhater heb je kennis mogen maken met Lix Montario, een Duitse psychologie die als profiler bij het onderzoek betrokken was. Na alle dramatische wendingen is ze naar Engeland verhuist, waar ze nu woont en werkt. Eenmaal in Engeland krijgt ze weer te maken met een kindermoord, en op verzoek van commissaris Stadler wordt ze weer terug naar Duitsland gehaald om haar te helpen bij het opsporen van een kindermoordenaar. Wie niet horen wil, moet sterven. Dat is de boodschap van deze moordenaar. Er zijn een aantal jongeren vermist, die na een tijdje teruggevonden zijn: gemarteld en mishandeld. In de mond van het eerste kind zat een stukje krantenpapier, met daarop de tekst Wie niet horen wil, moet sterven. Al snel ontvangt commissaris Stadler twee vingers, van verschillende kinderen. Van wie die vingers zijn, of wie de dader is, weet de politie echter niet. Stadler en zijn team gaan met de hulp van Liz Monario op zoek naar de moordenaar. De schrijfstijl van Wie niet horen wil is vlot: het boek leest makkelijk weg. Door de snelle verhaallijn wordt jij als de lezer meteen in de actie getrokken, en kun je meteen meelezen met het onderzoek waar de politie en Liz zich in storten. De spanning zit al meteen goed in het verhaal, en wordt naarmate het boek vordert nog hoger opgevoerd. Daardoor is het knap lastig om het boek weg te leggen voor je ‘m helemaal hebt uitgelezen! Toch zijn er momenten genoeg waarop dat zonder al te veel problemen kan, want de hoofdstukken, voorzien van datum en tijd, zijn best kort. De karakters in het boek zijn heel divers en goed doordacht. Ze zijn niet zwart-wit, maar hebben hun eigen karakter, zwaktes en gevoelens. Daardoor lijken ze levensecht. Liz Montario, bijvoorbeeld, is een hoog opgeleide vrouw, maar ze twijfelt voortdurend over de vraag of hun bevindingen met betrekking tot de dader wel goed zijn. Zij twijfelt voortdurend aan zichzelf, voelt zich onveilig en onzeker. Stadler is meer van een goedmoedige hoofdpersoon, maar hij heeft ook zijn momenten waarop hij opvliegend en bazig is. Wie niet horen wil zal je meteen in zijn ban hebben: een thriller waar je regelmatig kippenvel van zult krijgen! Wie niet horen wil, Karen Sander Manteau, 376 pagina’s, paperback. Prijs: 21,99 euro. ISBN: 9789022331651