Recensie: Wie is de mol? Just2Play

wie is de molHet programma Wie is de mol? zul je vast wel kennen: een groep mensen (in het televisieprogramma bekende Nederlanders) krijgen verschillende opdrachten en taken die ze moeten uitvoeren om zo beloningen te verdienen. Dat doen ze natuurlijk vol overgave, maar er is één probleem. Iemand in het team heeft de opdracht om de boel te saboteren. Maar wie? Na iedere uitzending wordt er iemand weggestemd, in de hoop dat ze de mol ergens te pakken krijgen. Met dit spel kun jij een soort Wie is de mol? naspelen. In dit geval zijn het echter geen avontuurlijke opdrachten, maar een eenvoudiger vraag-en antwoordspel. In de doos zitten een spelbord, een speciale schrijfblok en een aantal vragensetjes, waarop een vlag staat vermeld. Iedere set kaarten bestaat uit vragenkaarten, letterkaarten, jokerkaarten en ’takenkaarten’, waarbij er op eentje staat ‘jij bent de mol’, samen met het goede antwoord. Daarnaast heb je een tablet nodig, waarop je een timer kunt laten zien, die vanaf 45 minuten naar 0 aftelt. Da’s makkelijk, zo weet je in ieder geval dat het spel zo’n beetje 45 minuten duurt. Het spel zelf is eenvoudig: keer op keer wordt je een multiple choicevraag gesteld. Bij ieder antwoord hoort een letter. Je maakt als groep de keuze welke letter je gaat kiezen, en die leg je op het spelbord. Zelf mag je echter ook een keuze maken. Die letter schrijf je op het papiertje van de schrijfblok. Daarachter mag je ook per ronde opschrijven wie jij denkt dat De Mol is. Houdt het papiertje dus goed afgeschermd voor de rest! Aan het einde van het spel is dat namelijk bepalend: voor iedere goede letter krijg je punten, maar ook voor iedere keer dat je de juiste Mol hebt gekozen! Als je alle vragen hebt beantwoord moet je bovendien het juiste woord zien te raden. Weet je het antwoord op een vraag niet? Dan kun je een jokerkaart inzetten, waarop een hint staat geschreven. Let op: je mag maar drie jokerkaarten gebruiken! Het spel zelf gaat razendsnel. De vragen zijn soms best moeilijk (lees: eigenlijk onmogelijk om te weten) en dat maakt de eerste keer spelen wel zo interessant. De tijdsdruk die je wordt opgelegd speelt daarbij ook wel parten, hoe lang die tijd ook schijnt te zijn. Het grote nadeel zit hem echter in het aantal spelsets: heb je ze gehad, dan ken je ze ook allemaal. Je zou dan nog wel als spelbegeleider kunnen meespelen, maar dat is toch anders… Ook zul je op een gegeven moment door de schrijfblok heen zijn, maar dat is nog het minste probleem. Het spel zelf is netjes afgewerkt en echt ‘foolproof’- hoe ingewikkeld de uitleg ook moge zijn (kijk ook vooral het instructiefilmpje), het spel zit qua regels helemaal dichtgetimmerd. Erg leuk om te spelen, vooral met een grotere groep van ca. 6 personen. Dan zal ook minder opvallen wie de mol is dan dat je het met z’n drieën speelt. Meer informatie: www.demolspel.nl Wie is de mol? Just2Play Prijs: 24,95 euro. maart 2014. Aantal spelers: 3-6. Speltijd: ongeveer 45 minuten