Recensie: Where hope grows, Sony Pictures Home Entertainment

Where Hope Grows - DXS07105 - 3D Where Hope Grows vertelt het verhaal van voormalig professioneel honkbalspeler Calvin Campbell. Tijdens een belangrijke wedstrijd lukte het hem niet om goed te presteren, waardoor hij in een cirkel van zelfmedelijden en wanhoop is beland. Tegenwoordig woont hij samen met zijn dochter in een klein Amerikaans stadje, waar hij van dag tot dag probeert te overleven. Dat overleven gaat gepaard met het overmatig gebruik van alcohol, wat zowel zijn carrière als zijn relatie met zijn dochter niet ten goede komt. Zijn visie naar het leven toe verandert wanneer hij op een dag in de supermarkt Produce tegenkomt, een jongeman met het syndroom van Down. Een kort gesprekje en een heel dikke knuffel later zorgt ervoor dat Calvin nieuwsgierig wordt naar de visie van Produce op het leven. Dat is meteen het begin van een hechte vriendschap, waarbij Calvin de jonge Produce helpt met zijn droom om honkbal te leren spelen en zo nu en dan optreedt als een soort beschermengel, en waarbij Produce de oude Calvin meeneemt in zo’n beetje alles in zijn leven. ’t Is alles of niets, in zijn leven! Maar er gebeurt nog meer in de film: Calvin geeft toe dat hij een alcoholprobleem heeft en besluit zich toe te leggen aan het AA-traject dat in zijn stadje loopt. Daarnaast leert hij Amy kennen bij de kruidenier waar Produce werkt, en wordt op slag verliefd. Wanneer Amy (en Produce) bij dezelfde kerk lopen besluit Calvin dat het ook tijd wordt voor hem om daar eens een kijkje te nemen. Daarmee krijgt de film Where hope grows een stukje bezinning en een diepere boodschap mee, die je als kijker lijkt mee te trekken naar het kerkelijke circuit. Gelukkig ligt dat er niet heel erg dik op, en blijft het wat meer richting de boodschap ‘houd je leven op orde’. Hoewel de film in eerste instantie een enorme tranentrekker lijkt te zijn is dat overigens helemaal niet het geval. Het koele karakter van Calvin staat dat simpelweg niet toe in deze rustig voortkabbelende speelfilm. Where hope grows, Sony Pictures Home Entertainment
Tijdsduur: 94 minuten, Avonturenfilm. Verkrijgbaar op: DVD en Blu-ray