Recensie: Weten en wedden, Tulip Games

Weten en Wedden is een kennisspel voor het hele gezin. Eigenlijk heeft iedereen even veel kans, of je nu hoogleraar bent aan een universiteit of pas net kunt schrijven – hoewel een beetje algemene kennis zeker handig is bij dit spel. Hoe kan dat, zul je afvragen? Wel, in dit gezelschapsspel worden kennis en geluk met elkaar gecombineerd.

Ik zal het uitleggen. Het doel is om zo veel mogelijk pokerchips te winnen. Weten en wedden bestaat namelijk uit twee fasen. In de eerste fase wordt er een vraag gesteld, waar altijd een getal als antwoord is. Hoe hoog is de Eiffeltoren, hoe veel calorieën zitten er in een Big Mac, Hoe vaak komt de tekst Let it be in het liedje voor, Wanneer is Apple begonnen. Sommige vragen zijn redelijk makkelijk – die weet je gewoon. Andere komen misschien vaag bekend voor, weer anderen zul je echt moeten gokken. Geen probleem. Doe je best. Alle antwoorden worden nu op volgorde gelegd van laag naar hoog. De persoon die het dichtst bij het antwoord zit (je mag er niet boven zitten) verdient daarmee een pokerchip.

Maar er is meer: als alle antwoorden gegeven zijn komen ze allemaal op tafel te liggen. Nu mag je gaan gokken op het goede antwoord! Daarvoor heb je zelfs twee kansen. Iedere speler heeft namelijk een kartonnen fiche met 100 en eentje met 200 erop. Goed voor 1 of 2 pokerchips. Die mag je op een antwoord leggen naar keuze – je mag ze zelfs allebei op één antwoord leggen. Of het jouw antwoord is of dat van iemand anders maakt niet uit. Zo kun je je bedenken en een ander antwoord geven. Kijk naar het antwoord op de Weten en wedden vragenkaartjes en bepaal wie het dichtst bij het antwoord zat – die verdient dus een pokerfiche, en welke spelers op dat antwoord hebben gegokt – ook zij verdienen pokerfiches.

Zo gaat Weten en wedden razendsnel. Antwoord geven is geen exacte wetenschap meer, je kunt meer punten verdienen met het gokken. Aangezien sommige vragen bijna onmogelijk zijn om exact te weten blijft het ook een gokje om een getal te noemen. Probeer aan de lage kant in te schatten, want bij een te hoog antwoord ben je af. Als laatste ronde mag je jouw gewonnen pokerchips inzetten om nog meer te verdienen. Doe dat slim, want je kunt ze ook allemaal kwijt raken!

Weten en wedden is een geweldig leuk spel, dat stiekem nog een beetje leerzaam is ook. Je kunt het met alle leeftijden spelen, maar een beetje algemene kennis is nooit weg: kinderen vanaf ongeveer 8 jaar hebben vaak een leuke basis om mee te doen, maar oudere kinderen weten natuurlijk meer. Voor volwassenen is het ook super leuk – een ultiem gezelschapsspel voor een melige avond vol discussies en verbazing, gokken en spanning. Je kunt het vanaf 2 spelers spelen, maar je kunt ook teams maken (maximaal 4). Het spel wordt geleverd met beschrijfbare antwoordkaarten, whiteboardstiften met een wissertje op de dop, pokerfiches en natuurlijk met enorm veel vraag- en antwoordkaarten.

Weten en wedden, Tulip games
Prijs: 24,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar.
Aantal spelers: 2-16. Speltijd: ongeveer 20-30 minuten