Recensie: Weggewaaid, Rob Biddulph

De pinguin Jelle krijgt een cadeautje: een mooie, grote, rode vlieger! Hij is er heel erg mee in zijn nopjes, en gelukkig weet Jelle precies hoe hij de vlieger moet oplaten. Waar Jelle geen rekening mee heeft gehouden, is de harde Zuiderwind… en daardoor wordt Jelle zo maar meegenomen. Hij is weggewaaid! En iedereen die hem wil helpen wordt ook meegenomen door de wind. Zo gaat hij samen met vier vriendjes hoog de lucht in, op ontdekkingsreis naar een heel vreemde wereld, die deze dieren nog nooit gezien hebben… een jungle!

Maar dat zijn de pooldieren nog niet gewend natuurlijk, al die hitte. Samen met de jungledieren gaan ze op zoek naar een oplossing om weer terug te kunnen naar hun eigen ijslandschap. Zou dat wel gaan lukken? Of moeten Jelle en zijn vriendjes voor altijd in wie warme jungle blijven?

Weggewaaid is een leuk en origineel boek, dat kinderen meeneemt naar de Noordpool en de jungle, waar ze niet altijd mee te maken krijgen. De tekeningen zijn heel eenvoudig, waarbij de strakke vormen soms worden afgezwakt door een krijtomlijning. Door die eenvoudige vormen zijn de de dieren direct herkenbaar. Er wordt vrolijk gespeeld met de tekst, maar vergeet niet de tekstblokken van links naar rechts te lezen: dan komt alles goed. Het verhaal zelf is op rijm en niet lang, met een mooi duidelijk font. Daardoor is het duidelijk leesbaar voor voorlezers.

Weggewaaid, Rob Biddulph

Illustrator: Rob Biddulph
Gottmer, 32 pagina’s, hardcover.