Recensie: De WC-pedia

wc-pediaSome people come in here to stink, I come in here to think. Dat was de spreuk die op de toilet van mijn oude studentenflat stond geschreven. Een mooie plek om even uit de drukte van alle dag te ontsnappen. Of ik het daar mee eens was? Soms wel, soms niet 🙂  maar dat is een heel ander verhaal. Ik moet zeggen dat ik het nu, in alle hectiek van een gezin, huishouden, werk, hobby’s, et cetera, soms steeds beter ga begrijpen. Een momentje van even niets om je heen. En nee, mijn telefoon gaat niet met me mee het kleine kamertje in. Zo mobiel ben ik nou ook weer niet! Om het denken te helpen staat er sinds kort een leuk boek op ons toilet: de WC-pedia.

Encyclopedie

Het handige van een encyclopedie is, dat je nooit verlegen zit om een papiertje. Best handig, op het toilet. Toch is het zonde om dit boek daar voor te gebruiken, want het staat echt boordevol nuttige, handige en bruikbare informatie. Sommige dingen zul je al lang weten, maar ik ben er van overtuigd dat er ook genoeg dingen in de WC-pedia staan die je echt nog niet wist. Of die je wel ooit gehoord had, maar inmiddels niet meer weet. Zoals: waarom vieren we Pinksteren? Hoe zit het met de Praagse lente? Wie was Edith Piaf nu eigenlijk?

Verschillende onderwerpen

Zoals een goed encyclopedie betaamd, bestaat de WC-pedia ook uit talloze onderwerpen. Die zijn niet van voor tot achter in alfabetische volgorde geplaatst, maar netjes gesorteerd per categorie. Van culinair tot wetenschap en techniek, van het weer tot de geschiedenis. En natuurlijk mogen film, muziek, beeldende kunst, feestdagen, klassieke oudheid en nog veel meer onderwerpen niet ontbreken. Je vind ze allemaal in de inhoudsopgave.

Conclusie over de WC-pedia

Dit lijvige boek voor op het toilet biedt een keur aan informatie over van alles en nog wat. Er zitten tal van nutteloze weetjes in, die je misschien nooit nodig hebt, maar ook genoeg kennis die je eigenlijk wel zou moeten kennen. Het fijne van dit boek is dat alle informatie is opgebroken in een hapklare brok informatie. Echt de diepte ga je niet in, maar dat hoeft ook niet. Het is een heerlijk boek om even in weg te bladeren als je bezig bent met andere zaken. Oh ja: mocht je een flinke schroef in de muur hebben zitten: er zit een gat in het boek, zodat je het kunt ophangen! Door: Score: de WC-pedia krijgt 9 van de 10 punten.

De WC-pedia, Karakter uitgevers, 366 pagina’s, paperback.
Vanaf: 9 jaar. ISBN: 9789045212333. Prijs: 9.99 euro.