Recensie: Wat vooraf ging, Anna George @xanderuitgevers

wat vooraf ging Het boek Wat Vooraf Ging vertelt het avontuur dat zich heeft afgespeeld tussen advocaat David en filmmaakster Elle. In het begin van het boek vertelt David dat hij zijn vrouw, Elle, heeft vermoord, en dat ze dood ligt in het bijzondere huis dat ze samen hebben gedeeld. In een memorecorder onthult David de geschiedenis achter hun relatie, de obstakels en vreemde gebeurtenissen die zijn voorgevallen. Tijdens deze vertelling hoor je echter ook de kant van Elle, die zwevend boven haar levenloze lichaam haar kant vertelt, en van de beste vriendin en ex-schoonzus van Elle, Mira. Het verhaal van Wat Vooraf Ging niet moeilijk geschreven, maar begint wat warrig en chaotisch. Op zich logisch als je bedenkt dat de moordenaar in kwestie, David, het verhaal in verwarde toestand probeert in te spreken in een memorecorder. Toch duurt het daardoor wel even voor het verhaal echt op stoom komt. Al snel kom je er achter dat David niet zo’n aardige, attente en lieve man is als Elle denkt, en die omslag komt eigenlijk wanneer Elle bij David op bezoek komt. Daar levert ze wat kritiek, en is het gedaan met de liefde. David verandert in een bezitterige man, waar je maar weinig positieve gevoelens voor kunt hebben. Hoewel Elle vanuit haar geestesgedaante met je praat zul je daar nauwelijks last van hebben – in het begin is het wel wat vreemd als je d’r over nadenkt, maar veel nadruk wordt er niet op gelegd. Toch blijf je lezen, en vanaf het moment dat Mira haar mening ook laat gelden ga je steeds meer elementen vinden die in elkaar passen om een compleet verhaal te maken. Die stukjes komen in een gestage stroom naar je toe, waardoor het prettig wegleest. Het onderwerp is geweldig spannend, de bijzondere tweeslachtigheid van David trekt alle aandacht. Een dubbele laag in een relatie, die voor de buitenwereld nauwelijks zichtbaar is maar ondertussen iedere gram aan energie uit Elle slurpt om haar tenslotte compleet weet te verzwelgen. In dit boek lees je alles wat vooraf ging aan die ene gruwelijke daad. Wat vooraf ging, Anna George Xander uitgevers, 340 pagina’s, paperback. Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789401604826