Recensie: Wat te doen met 8 miljoen? Keren David

wat te doen met 8 miljoen

De zestienjarige Britse meid Lia krijgt van haar vriend (niet haar vriendje, gewoon een vriend, zoals talloze keren wordt gemeldt in het boek) een lot uit de loterij. Ze mag zelf de getallen kiezen. En wat blijkt? Ze heeft de hoofdprijs gewonnen: 8 miljoen pond! Daardoor wordt ze in één klap zowel steenrijk als bekend en berucht. Want met zo’n bedrag worden mensen ineens jaloers en hebberig. Ze maakt zowel ongewenste vrienden alsook ongewenste vijanden. Je leest dan ook in dit boek hoe ze om gaat met al deze roem en rijkdom. Want vind ze belangrijk, en wat komt even op een tweede plek? Door alle (goedbedoelde) adviezen heen kiest ze toch haar eigen weg, maakt ze haar eigen fouten en lost ze die ook meestal zelf op, al dan niet met wat hulp.

Het boek is superleuk geschreven, met alle superlatieven die bij een tienermeisje horen. Lekker over-the-top dus, met veel shoppen, mode, customizen en natuurlijk ook de nodige romances. Want in haar school loopt een ongelofelijk ‘lekker ding’ rond, waarbij alle emiden wegdromen van verlangen. Wat zou het verhaal zijn van die mysterieuze jongen? Een vampier misschien, net als in Twilight? Of is er een ander verhaal achter deze knappe en mysterieuze jongen? En zou hij – nu hij ineens buitengewone interesse toont in Lia – uit zijn op één van die acht miljoen? En ondertussen blijft de leidraad van het boek: wat te doen met echt miljoen?

Wat te doen met 8 miljoen is opgedeeld in 35 hoofdstukken. Ieder hoofdstuk begint met een waardevol advies, dat in het daaropvolgende hoofdstuk verder wordt uitgediept. Zo stelt ze zich de vraag wie haar echte vrienden zijn als je kunt strooien met geld? En wie moet je geloven: je financieel adviseur of een makelaar? En kun je belangrijke besilssingen uit handen geven? En is het eigenlijk wel leuk om alles te kunnen kopen wat je begeert? Een heerlijk boek om bij weg te dromen. Want wie wil dat nou niet: alles kunnen doen wat je hartje begeert? Voor Lia gaat in ieder geval een wereld open. Ze hoeft niet meer iedere week haar handje op te houden voor wat zakgeld, maar nu komen haar ouders bij haar aankloppen!

Wat te doen met 8 miljoen? Keren David
De Fontein, juni 2012, 256 pagina’s, paperback.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 13 jaar. ISBN: 9789026132827