Recensie: Wat je als bierliefhebber moet weten, Fiona de Lange

Wat je als bierliefhebber moet weten

Bier. Dat is stiekem toch best wel een mannendrankje, nietwaar? Tegelijkertijd is het ook een drank waar je helemaal niet zo veel over weet. Zoals het alcoholpercentage van jouw favoriete variant. Roept u maar! Ik durf te wedden dat je er zo niet op komt. Of de vraag of je een biertje nog gewoon kunt drinken, ook al is hij flink over de datum? Hoe veel verschillende soorten bier er wel niet zijn, en waar je op moet letten als je bier gaat kopen? Fiona de Lange heeft in het boekje ‘Wat je als bierliefhebber moet weten’ maar liefst 350 vragen bedacht en er de antwoorden van uitgezocht. Het resultaat ligt hier voor me!

Vragen staat vrij

Doordat het boekje ‘Wat je als bierliefhebber moet weten’ is opgebouwd uit vragen, kun je als schrijver (M/V) alle kanten op met de indeling. Er hoeft geen lijn in te zitten, je kunt van de hak op de tak springen. En dat gebeurt dan ook in dit boekje. Helemaal niet hinderlijk, trouwens, het is juist een geweldige ontdekkingsreis tussen de schuimende drankjes! Wel is er een hoofdstuk-indeling bedacht, waar de vragen in passen. Zo kun je bijvoorbeeld bladeren naar Bier en eten, Bier en serveren, Verschillende biersoorten, Bierlanden en meer. In ieder hoofdstuk vind je weer tal van vragen. Soms lijkt het bij deze tactiek van informatie-geven logischer om gewoon de kennis te delen, maar door het vraag-antwoordprincipe komt het wat vrijblijvender over allemaal.

Een pul kennis

Stiekem leer je gigantisch veel over bier in dit boekje. Veel meer dan 350 feitjes, dat is zeker. Je ben je klaar met alle vraagstukken? Dan vind je achter in het boek een overzicht met interessante biercafés, festivals, evenementen en zelfs bierorganisaties. Dat stukje is misschien een beetje tijdgebonden, maar je moet er zeker nog wel een paar jaar mee vooruit kunnen. En om alle vooroordelen die je hebt over bier te ontkrachten, is het laatste hoofdstuk een deel over feiten en fabels. Zo hebben wij vernomen dat bier net zo gezond is als wijn, en dat het helemaal geen oorzaak is voor een bierbuik. Dat laatste wisten we natuurlijk wel, maar toch goed om het weer even zwart op wit te zien 🙂

Ga direct naar Wat je als bierliefhebber moet weten op BOL.com.

Recensie over Wat je als bierliefhebber moet weten

Een leuk boekje voor mannen (en vrouwen) die graag meer willen weten over bier. Het is prettig geschreven in een vraag-antwoordstructuur. Dat maakt het lezen wat gemoedelijker en rustiger. Natuurlijk zul je sommige vragen een beetje onlogisch vinden, maar je zult ook meer dan genoeg leren uit deze kennisbaak.

Titel: Wat je als bierliefhebber moet weten
Uitgever: Karakter uitgevers
Aantal pagina’s: 352