Recensie: Wat ik nooit eerder heb gezegd, Celeste Ng

wat-ik-nooit-eerder-heb-gezegd Wat ik nooit heb verteld is de debuutroman van Celeste Ng. Die begint al meteen heftig, met de dood van een tienermeisje. Die dood, en vooral de mysterieuze omstandigheden waarin alles is gebeurd, worden gebruikt als raamwerk voor de rumoer die ontstaat in dit Chinees-Amerikaanse gezin in de jaren 70. Als 16-jarige Lydia Lee op een lentemorgen in 1977 niet komt opdagen bij het ontbijt worden haar ouders al ongerust. En terecht, want haar lichaam wordt later uit het meer gevist van de universiteitsstadje Middlewood in Ohio, Amerika. Een stadje waar Lydia en haar gezin niet helemaal inpassen. Sterker nog: Lydia en haar broer waren de enige Aziaten op de middelbare school. Door de dood van Lydia krijgen haar ouders (de blonde huisvrouw Marilyn en Chinees-Amerikaanse geschiedenisprofessor James), haar oudere broer Nath en haar jongere zus Hannah het emotioneel zwaar te verduren en merk je pas goed hoe verschillend mensen met zo’n verlies omgaan. De een treurt, de ander verwijt zichzelf, zoekt een dader, trekt zich terug… Bovendien zijn er nog al wat onzekerheden omtrent de dood: wat bracht Lydia in ‘Wat ik nooit heb verteld’ er toe om laat op de avond te gaan varen, terwijl ze doodsbang was van water – en zelfs nooit heeft durven zwemmen? Waarom liet de vrolijke tiener haar ouders en broer (met wie ze een hechte band had) alleen? De verrassende antwoorden liggen diep onder de oppervlakte, en Ng houdt in ‘Wat ik nooit heb verteld’ een bewonderenswaardige greep op het verhaal. Dat is indrukwekkend, want het verhaal steekt ingewikkeld in elkaar. Langzaam maar zeker legt ze bijvoorbeeld alle geheimen van de familie Lee bloot: de dromen die op teleurstellingen zijn uitgelopen; de onuitgesproken onzekerheden, verraad en verlangens; de talloze manieren waarop de gezinsleden er niet in geslaagd zijn om elkaar te begrijpen. Al die onderliggende verhaallijnen en sluimerende verlangens en verwijten dringen diep door in het verhaal en in je eigen geweten. Daardoor is het verhaal nog lang niet afgelopen als je de laatste pagina hebt omgeslagen: het zal een diepe indruk op je achterlaten. Wat ik nooit eerder heb gezegd, Celeste Ng AW Bruna, 336 pagina’s, paperback. Prijs: 19,95 euro. ISBN: 9789400506091