Recensie: Wat eten we vanavond? Pascal Brissy en Annick Masson

In het boek Wat eten we vanavond? ga je op bezoek bij twee wel heel bijzondere figuren: wolven! De twee stoere wolven, Raymond en Marcel, hebben echter een probleem. Ze hebben niets meer om te eten! Een hele koelkast is leeg. In plaats van een lekker sappig stukje vlees zullen ze het dus moeten doen met groenten. En laat dat nou net iets zijn waar wolven helemaal geen zin in hebben. Net als ze hun maiskolf aan het bakken zijn wordt er aan de deur geklopt. Er staat een schattig lammetje voor hen, gekleed in een lief jurkje. En ze komt precies op tijd voor het eten…

Het lammetje weet zich echter van geen kwaad bewust en is ook helemaal niet bang voor de twee wolven. Wat eten we vanavond? Nou, als het aan het lammetje ligt zijn het paddenstoelen, noten en bessen! Wolvenlientje (zo heet het lammetje) neemt Raymond en Marcel mee naar het bos om ze daar alles te leren wat zij weet. Zo leren ze precies wat ze wel en niet kunnen eten, wat lekker is en natuurlijk ook hoe ze het moeten bereiden. In het begin ruziën de twee wolven nog wel een beetje over de manier waarop ze het lammetje zullen gaan koken, maar al snel slaan die plannen over in iets anders. Ze voelen zich langzaam maar zeker verbonden met het schattige lammetje en nemen een dapper besluit: ze eten geen vlees meer!

Het prentenboek Wat eten we vanavond? Lijkt in het begin misschien een beetje spannend. De twee wolven lijken heel erg gemeen, en staan vaak op het punt om het lammetje op te eten. Iedere keer als dat staat te gebeuren begint het lammetje echter over een ander onderwerp, waardoor Raymond en Marcel wolf ook op andere ideeën worden gebracht. De tekeningen maken eigenlijk wel meteen duidelijk dat dit helemaal geen spannend en een boek is. De lijnen zijn speels en onderbroken, de vlakken zijn losjes ingekleurd met aquarelverf. Let ook vooral op de vele details die in de prenten verstopt zijn, daardoor lijkt het net of de wolven heel normaal zijn. Het is natuurlijk voor kinderen super leuk om te ontdekken dat in dit verhaaltje alles anders gaat dan ze verwachten. Het verhaal is lekker vlot voor te lezen, heeft niet te veel tekst en veel grappige momenten.

Wat eten we vanavond? Pascal Brissy

Illustrator: Annick Masson
Clavis, 32 pagina’s, hardcover.