Recensie: Walk among the tombstones, A-Film

walk among the tombstonesLiam Neesson is na zijn onvergetelijke optreden in de Film Taken dé aangewezen persoon als het gaat om een doorgewinterde, geharde vechtersbaas. Ook in Walk Among the Tombstones wordt dankbaar gebruik gemaakt van dit imago. Gesteund door harde gezichtskenmerken en een Brits accent, zijn dromerige ogen en het eerder genoemde filmverleden zet Liam in deze film een mysterieuze rol neer van oud-politie-agent Matt Scudder. Na een alcoholverslaving en een paar doden op zijn geweten is hij afgetreden en voert hij als onofficiëel privédetective her en der wat klusjes uit. Zo wordt hij ook ingehuurd door een drugsdealer, wiens vrouw ontvoerd is. De beste man had netjes zijn losgeld ontvangen, maar kreeg zijn vrouw in stukjes terug. Hij heeft echter geen idee wie er achter deze daad zit – dat mag Matt uitzoeken. In Walk among the tombstones blijkt echter een groter kwaad te schuilen. Na wat onderzoek, waarbij de jonge zwerver TJ wordt geïntroduceerd, komt Matt er achter dat er heel wat ontvoeringen zijn geweest die slecht zijn afgelopen. Een spoor aan dode vrouwen brengt hem tot enkele getuigen. Zou Matt het gestoorde spel van de psychopatische kidnappers kunnens stoppen? Walk Among the Tombstones is een grimmige film. Matt blijkt gekweld te zijn door een bewogen verleden, waar je langzaam maar zeker steeds dieper in zinkt. Echt belangrijk voor de film is dat verleden echter niet, het is eerder een verklaring waarom hij gestopt is bij de politie. De speurtocht zelf is spannend en mysterieus. Keer op keer wordt een dichte deur getroffen, sporen lopen dood of zijn niet eens aanwezig. Dankzij het speurtalent van Matt en de jonge TJ komen ze echter steeds dichter in de buurt, tot een knallende finale eindigt. Walk Among the Tombstones is dan misschien niet zo rauw, spannend en verrassend als Taken, het is zeker geen slechte actiefilm. Sommige scènes zijn wat bizar en indrukwekkend (vooral de suggestieve scènes waarin de twee ontvoerders met hun slachtoffers bezig zijn maken indruk) en Liam speelt zijn vol vol verve. Goed voor een avond stevig vermaak! Walk among the tombstones, A-Film
Tijdsduur: 113 minuten, Actie. Verkrijgbaar op: DVD (ca. 20 euro), Blu-ray (ca. 25 euro)