Recensie: Waarom zijn er zoveel blote mensen in de kunst?

Je bent vast wel eens naar een museum geweest om te kijken naar kunst. Oude kunst, moderne kunst, schilderijen, beeldhouwwerken… het kan van alles zijn geweest. Bij ieder schilderij zie je een klein bordje hangen met de titel, de kunstenaar en het jaartal. En soms een stukje tekst met wat uitleg. Over dat ene kunstwerk. Maar als je door een museum hebt gelopen, heb je vast ook veel vragen die wat algemener zijn en op meer kunstwerken van toepassing zijn. Zoals: waarom zijn er zo veel blote mensen in de kunst?

Kunst uitgelegd

Het blijft lastig om te praten en na te denken over kunst. Toch is het wel goed om dat te doen. Zelfs mensen die kunstgeschiedenis hebben gestudeerd (en er dus veel van af weten) blijven met elkaar in gesprek. Zo blijf je leren, en vooral: zo blijf je ontdekken. Dat is namelijk nog het allerleukste aan het bezoeken van musea. Soms wat meer, soms wat minder, maar je ontdekt altijd nieuwe dingen. In Waarom zijn er zo veel blote mensen in de kunst? krijg je van alles en nog wat uitgelegd. Of er bijvoorbeeld ook lelijke kunst bestaat, hoe je bij moderne kunst kunt zien wat het voorstelt, of waarom kunst zo duur is. Die uitleg is altijd heel duidelijk en helder. Korte stukjes tekst, met grappige spreekwolkjes en vooral heel veel voorbeelden. Want over kunst moet je blijven praten, maar je moet er vooral naar blijven kijken.

Leuk en leerzaam

Waarom zijn er zoveel blote mensen in de kunst? laat op een heel leuke en vrolijke manier zien hoe interessant en leuk kunst eigenlijk kan zijn. Door alle voorbeelden en strakke uitleg krijg je ook een heel nieuwe blik op kunst. De volgende keer dat je door een museum loopt zul je dan ook heel anders rondkijken. En je ouders heel wat kunnen vertellen! Het grappige in dit boek is namelijk niet dat je leert over bepaalde kunstwerken, maar juist over een heleboel tegelijk. Je krijgt een geweldige basis, waar je veel plezier van zult hebben.

Conclusie over Waarom zijn er zo veel blote mensen in de kunst?

Een grappig en interessant boek dat je door duizenden jaren aan kunst neemt. Daarbij vertelt het boek niet alleen over de verschillende kunstwerken, maar juist om het hoe en waarom van het kunstwerk. Zo leer je niet alleen namen en kunstwerken, maar leer je vooral kijken naar de kunst en de wereld om je heen. Door: Score: Waarom zijn er zo veel blote mensen in de kunst? krijgt 4,5 van de 5 punten.

Waarom zijn er zo veel blote mensen in de kunst?,
Illustrator: Susie Hodge Lemniscaat, 48 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 10 jaar. ISBN: 9789047708353. Prijs: 14.95 euro.