Recensie: Waarom je eigen scheten soms niet zo erg stinken, Esther Walraven

waarom je scheten soms niet zo erg stinkenMet zo’n titel heb je mijn aandacht meteen te pakken. En ook die van mijn jongens. Het boek was meteen verdwenen! Waarom je eigen scheten soms niet zo erg stinken gaat namelijk over alles wat te maken heeft met poep en plas. Maar dan niet op een vieze manier, maar juist op een leuke en informatieve manier. Je leert van alles over alles wat je er van boven instopt, en er onder weer uitkomt. En zeg nu zelf: wie wil daar niet meer over weten?

Wetenschappelijk onderbouwd

Wat de titel een beetje doet vermoeden, kom je in dit boekje te weten waarm je eigen scheten soms niet zo erg stinken. Maar dan niet alleen, want het boek gaat vooral om de spijsvertering en weetjes over gezond eten. Zo leer je hoe je eten effect heeft op het eindresultaat, maar ook hoe je zorgt dat je gezond bent. En ja, dat klinkt een beetje saai, maar hey – denk eens aan die titel. Klinkt die saai? Nee! Ik dacht het niet. Ook het boek is heel leuk en vrolijk geschreven, met veel kadertjes, illustraties en tekeningen. Lekker lezen met rode wangetjes dus.

Over eten

Het boek Waarom je eigen scheten soms niet zo erg stinken gaat trouwens niet alleen over poep en plas. Het draait stiekem vooral over eten. Zo lees je bijvoorbeeld ook hoe mensen uit verschillende landen en culturen eten. Zo leer je in welke landen het heel gewoon is om met je handen te eten, waarom ze in Azië met stokjes eten en dat het juist een groot compliment is om flink te boeren. Tja. Sommige mensen hebben het gewoon beter aan tafel!

Conclusie over Waarom je eigen scheten soms niet zo erg stinken!

Waarom je eigen scheten soms niet zo erg stinken is een heel interessant en leerzaam boek voor kinderen – en ook wel voor ouders! Het is natuurlijk een beetje een vies onderwerp, poep, maar gelukkig gaat het grootste deel van dit prettig leesbare boek over eten en gezondheid. Dat de uitgeverij Van Goor heet is trouwens helemaal toeval! Door: CooleSuggesties Score: Waarom je eigen scheten soms niet zo erg stinken! krijgt 4 van de 5 punten.

Waarom je eigen scheten soms niet zo erg stinken!, Esther Walraven
Illustrator: Elly Hees Van Goor, 112 pagina’s, hardcover. Vanaf: 8 jaar. ISBN: 9789000352470. Prijs: 14,99 euro.