Recensie: Waar een wiel is, is een weg, Jaap Bressers

waar een wiel is is een wegJaap Bressers is een komiek. Maar dan wel een heel bijzondere: Jaap is ’s Neerlands eerste sit-down comedian. Dat is niet helemaal zijn keuze: het comedian-deel natuurlijk wel, het sit-down deel komt door een naar ongeval tijdens een stukje duiken… Maar doordat hij gekluisterd is aan zijn rolstoel, is Jaap echter heel anders tegen het leven gaan aankijken. Hij weet als geen ander: waar een wiel is, is een weg! En in het boek met diezelfde titel, Waar een wil is, is een weg, laat hij zien dat je met heel kleine dingen een wereld van verschil kunt maken. Dit boekje staat dan ook vol wijze levenslessen, gekoppeld aan de eigen ervaringen en ondervindingen van Jaap. Natuurlijk doorspekt van een flinke dosis humor en relativeringskracht: je bent sit-down comedian of je bent het niet. Het doel van dit boek is echter niet om grappig te zijn, maar om de lezer aan het denken te zetten over zijn eigen manier van don en laten. Hoe je door kleine dingen in je leven te veranderen een groot verschil kunt maken: een glimlach en een vriendelijke reactie, een excuus op zijn tijd, een helpende hand, en nog veel meer. Dat maakt dit boek tot een makkelijk lezend geheel. Ten eerste zijn de verschillende ‘hoofdstukjes’ los van elkaar te lezen. Er zit wel een soort lijn in, maar het is eerder een lichtroze draad dan een rode. Daarnaast zijn de teksten heel vlot en licht geschreven. Niet allemaal zijn ze even komisch, het boek is toch eerder bedoeld als eye-opener dan als dijenkletser, maar wel licht en luchtig genoeg om tussendoor te lezen. Heerlijk voor als je even moet wachten op wat dan ook, en bovendien vol belangrijke onderwerpen om over na te denken en om over te discussiëren! Waar een wiel is, is een weg, Jaap Bressers Anderz, 184 pagina’s, paperback. Prijs: 16,95 euro. ISBN: 9789462960015