Recensie: Waanidee, Michele Jaffe

9789000304851 waanidee

Het leven als weeskind is niet eenvoudig. Eve, de hoofdrolspeelster in het boek Waanidee, is van pleeggezin naar pleeggezin gegaan, maar kon nergens aarden. Nu leeft ze zelfstandig, maar heeft de zeventienjarige Eve net genoeg geld om van te leven. Op haar werk als serveerster wordt ze echter benaderd door een jongen en een meisje, die haar heel veel geld (100.000 euro, om precies te zijn) aanbieden om even iemand anders te zijn. Te spelen, wel te verstaan. Hun nichtje, Aurora Silverton. Aurora is namelijk een paar jaar geleden plots verdwenen, na de zelfmoord van Aurora’s vriendin, Liza.

Dan dompelt ze zich onder in een wereld die deels vreemd voor haar is: een wereld van rijkdom en weelde, van luxe en genieten. Maar ook een gevaarlijk web, want ze komt terecht in De Familie, waar grootmama Althea de scepter zwaait. Ze wordt in een paar maanden tijd ingewijd in de familie: wie is wie, wat doen ze, en hoe veel zijn ze waard? En dan gaat het spel pas echt beginnen: ze moet infiltreren in de familie, om daar 18 jaar te worden. Of beter gezegd: tot Aurora 18 zou worden. Dan krijgt ze namelijk een aanzienlijk bedrag, dat ze moet afstaan aan Brian en Brigitte Silverton. Het afgesproken bedrag mag ze houden.

In het spannend omschreven boek Waanidee, waar de streetwise Eve zeker haar mannetje weet te staan en problemen makkelijk voorziet, komt Eve er al snel achter dat er veel meer gebeurd is dan wat ze tot op dat moment te horen heeft gekregen. Je wordt steeds verder meegezogen in de wereld der rijken, een wereld waar je alleen maar van kunt dromen. Eve heeft een bijzonder scherp oog voor details, en omschrijft de omgevingen soms tot in detail. Vooral kleding en mode komen ruim aan bod. Wat uiterlijk vertoon dus, en ook de verhoudingen onderling komen soms wat Dallas-achtig aan.

Het boek is helemaal omschreven vanuit de Ik-vorm, maar op een gegeven moment weet je niet meer zo goed met wie je meeleest: is het nu Eve, of Aurora? Daar komt bij dat Eve zich soms dingen herinnert die ze zich niet kan herinneren… spookt het in haar omgeving? Sommige elementen in het verhaal komen wat vergezocht over, anderen zijn juist weer heel voorspelbaar. Ook de tijdlijn is niet altijd even duidelijk: er worden soms wat sprongen gemaakt die niet omschreven worden. Het boek leest vlot door en is zeker onderhoudend genoeg om tot de laatste bladzijde uit te lezen. Waanidee is een spannend boek voor de jonge Thriller-lezer, met een knallende ontknoping!

Waanidee, Michele Jaffe
Van Goor, mei 2013, 368 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,95 euro. Leeftijd: vanaf 14 jaar. ISBN: 9789000304851