Als een jonge advocatenzoon achter de boeven aan gaat: De Voortvluchtige

De voortvluchtige, john grishamJohn Grisham is natuurlijk geen onbekende voor ons, fervent lezers. Hij is in eerste instantie doorgebroken met zijn juridische thrillers, maar heeft inmiddels heel wat andere boeken op zijn naam staan, in andere genres. De boeken over Theo Boone hangen een beetje tegen zijn originele genre van juridische thrillers aan, maar dan met een slimme kwinkslag. Theo is namelijk een puber en zit op een Amerikaanse middelbare school. Aangezien zijn ouders beide advocaat zijn, krijgt Theo daar meer dan genoeg van mee. Het helpt ook natuurlijk dat hij geïnteresseerd is in het Amerikaanse rechtssysteem. De Kid Lawyer-reeks, zo heet deze serie ook wel, is voor kinderen een geweldige manier om meer te weten te komen over rechtspraak én om te lezen in spannende thrillers. De Voortvluchtige is het vijfde boek in deze reeks, en gaat verder waar de eerdere boeken zijn opgehouden.

Serie

Hoewel de boeken over Theo Boone los te lezen zijn, zit er namelijk wel een lijn in. Hier gaan we verder na de veroordeling van een moordenaar, waar Theo ontzettend in geïnteresseerd was. Hij kreeg het zelfs voor elkaar dat zijn hele klas bij de rechtspraak in de rechtzaal aanwezig was – een unieke kans natuurlijk. Maar helaas was de verdachte – Peter Duffy – ontsnapt en nergens meer te bekennen. Tot de dag dat Theo hem spotte tijdens een schoolreisje, helemaal in Washington DC. Wat deed Peter daar, en was hij het eigenlijk wel? Zijn vader en moeder, oom Ike én de FBI zetten alles op alles om de voortvluchtige Peter Duffy weer achter de tralies te krijgen. Maar of dat lukt, hangt ook deels af van de samenwerking met Theo…

Conclusie over De Voortvluchtige

Als je juridische thrillers schrijft voor de jeugd, dan heb je soms wat uit te leggen. Gelukkig voor ons, als lezers, is er altijd wel iemand in de buurt die het naadje van de kous nog niet weet. Vaak vraagt Theo zelf om opheldering aan zijn ouders of een bevriende rechter, of een klasgenootje tijdens één van de vele discussies die ze in de klas voeren. Daarnaast is het een ontzettend spannend geschreven verhaal over een voortvluchtige gevangene die weer opgepakt moet worden – iets dat ook zeker aanspreekt. Het boek is interessant, vlot geschreven en bevat een mooie dosis humor. Een must-read voor fans van spannende boeken! Door: Score: De Voortvluchtige krijgt 9 van de 10 punten.

De Voortvluchtige, AW Bruna, 192 pagina’s, paperback.
Vanaf: 13 jaar. ISBN: 9789400508866. Prijs: 14.99 euro.