Recensie: Virus, Mirjam Mous

virus De Nederlandse schrijfster Mirjam Mous heeft stiekem al flink wat spannende boeken op haar naam staan. Boy 7 is daarvan misschien wel de bekendste van haar boeken, en is onlangs verfilmd. Virus is het nieuwste titel. Daarin gaan de neven Kris en Hopper op vakantie naar Spanje. Ze huren een auto en gaan op pad. Als het ineens heel hard gaat regenen gebeurt er iets vreselijks: ze rijden iemand aan! De beste man, gekleed in een opzichtig trainingspak met dito schoenen, beweegt niet meer. Hij lijkt dood de zijn. Als gekken gaan ze er vandoor, met Kris aan het stuur. Dan blijkt er nog een probleempje de kop op te steken: Kris kan namelijk niet autorijden. Dat is in zijn geval ook niet zo’n goed idee, aangezien hij aan het syndroom van Gilles de la Tourette lijdt. Tics en stopwoordjes zijn dan ook aan de orde van de dag, en Gilles de la tourette (of Tourette, zoals Kris het zelf noemt) is dan ook een rode draad door het boek. Een komische noot, hoe vervelend het syndroom ook voor hem moge zijn, want het brengt ons telkens in een nieuwe en verrassende situatie. In zijn vluchtpad glipt de auto van de weg, en raakt in een greppel. De twee moeten heil zoeken in een nabijgelegen dorpje, waar ze opgevangen worden door de stugge bewoners, alsook de lieve Ana, die een oogje heeft op Kris. In het dorpje aangekomen lijken ze echter op het verkeerde moment aan te komen: er blijkt een hardnekkig virus rond te waren, dat zelfs een aantal doden oplevert. De twee zijn dus gestrand in het kleine dorpje, dat in de ban is van een onbekend virus, zonder enige vorm van communicatie met de buitenwereld. Of is er meer aan de hand, en is het virus helemaal niet zo onbekend? Virus is een meeslepend boek. Het grootste deel is dreigend en mysterieus, waarbij Kris van de ene in de andere vreemde situatie terecht komt. Pas later in het boek begint het virus uit te breken en is het tweetal opgesloten. Pas in het laatste deel van het boek kom je langzaamaan achter de waarheid, en dan is het pas echt spannend. Daarmee heeft het boek een ongekende opbouw, dat je helemaal in zijn ban zal houden tot de laatste pagina. Een geweldige thriller, dat zo verfilmd kan worden. Maar eerst: lezen, dat boek!

Virus, Mirjam Mous Van Holkema en Warendorf, 288 pagina’s, paperback. Prijs: 18,99 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789000340330