Recensie: Vind je element, Sir Ken Robinson

Ken je het gezegde ‘je in je element voelen’? Dat betekent dat je helemaal op je plek bent, en dat je daarin optimaal presteert. Je vind het leuk wat je doet, zet mooie prestaties neer en bent dus goed in wat je doet. Alles komt op zo’n moment samen. Het resultaat is een mooie en stralende persoonlijkheid, die zijn weerga niet kent! Maar: vind je element maar eens!

In het boek Vind je Element laat ken Robinson op een duidelijke manier zien wat er gebeurt als talent en passie samenkomen. Maar dat laat zich natuurlijk raden. Belangrijker is dat Sir Ken Robinson dieper ingaat op het vinden van je element: waar moet je beginnen, welke stappen moet je doorlopen? Als een ware speurtocht geeft Ken je langzaam maar zeker meer aanwijzingen, die je zullen inspireren en tot nadenken aanzetten. Want je element vinden, dat moet je helemaal zelf doen: er is niemand die je daarbij kan helpen! Je moet dus helemaal zelf op zoek naar jouw persoonlijke talenten en mogelijkheden. Wat staat je in de weg, waar word je blij van, welke gave laat je onbenut? Juist in deze economisch moeilijke tijden is het van belang dat je de dingen doet met passie en overgave. Laat je niet langer beperken en creëer nieuwe kansen voor jezelf!

Vind je element is een makkelijk geschreven boek, dat soms iets te veel wil uitleggen. Daardoor springt het wat van de hak op de tak, zeker in de eerste hoofdstukken van het boek. Ook merk je in de zinsbouw soms wat restanten van het Engelstalige origineel, maar hinderlijk is dat niet. Grappig is dat Ken heel veel verschillende disciplines aanhaalt om je even wakker te schudden. Er zal zeker een onderwerp tussenzitten dat je in het bijzonder aanspreekt, maar ik raad je aan het boek van voor tot achter door te lezen. Zo wordt je via de geschiedenis doorgestuurd naar de biologie, psychologie, astrologie, folisofie, en nog veel meer. Een leuk boek voor alle mensen die denken dat ze ergens anders beter tot hun recht zullen komen!

Vind je element, Sir Ken Robinson
Spectrum, oktober 2012, 246 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,99 euro. ISBN: 9789000300754