Recensie: Vincent, Barbara Stok

Als je het hebt over een spannend stripboek, denk je misschien niet zo snel aan het verhaal van een schilder. Tja, want de meeste schilders hebben een saai en onbewogen leven, toch? Mis! Er zijn ontzettend veel schilders die juist een heel spannend en bizar leven achter de rug hebben. Barbara Stok ging aan de slag met het leven van niemand minder dan Vincent van Gogh. En dat leven is niet bepaald rozengeur en maneschijn geweest, zo blijkt. Het blijft een onuitputtelijke inspiratiebron.

Je volgt in dit stripverhaal Vincent, die ervan droomt in Arles een kunstenaarshuis te stichten voor zichzelf en zijn artistieke vrienden. Maar dat zou wel heel erg makkelijk zijn. Ten eerste kampt hij met het feit dat bijna niemand echt gecharmeerd is van zijn schilderwerken. Hij verkoopt geen doek, waardoor hij telkens aan de grond zit. Dankzij het geld van zijn broer Theo heeft hij iedere maand te eten en een dak boven zijn hoofd. Die wanhoop en stress speelt hem parten, en Vincent wordt geestesziek. Hij krijgt aanvallen waarin hij volledig in de war is, uitmondend in het beruchte oorincident. Dat is het eindpunt: die droom valt in duigen. Zijn broer Theo blijft hem onvoorwaardelijk steunen.

De tekenstijl is heel kenmerkend, met dikke, zwarte lijnen en felle kleuren. In deze strakke stijl wordt het bewogen leven van Vincent pakkend gevat, zijn stress en spanningen komen meer dan duidelijk naar voren. Van tijd tot tijd wordt het stripverhaal onderbroken door een brief aan zijn broer, waarin zijn wensen, hoop en ook wanhoop uit naar voren komen.

Van Gogh was een kunstenaar vol hartstocht voor zijn vak. Zijn ideeën over succes, tegenslag en een zinvol leven vormen een interessant tegenwicht in onze tijd van individualisme, maakbaarheid en economisch denken. Zo maakt Stok van de belevenissen van deze 19de-eeuwse schilder weer een actueel verhaal. Dit boek is een gezamenlijk initiatief van het Van Gogh Museum Amsterdam, het Mondriaan Fonds en uitgeverij Nijgh & Van Ditmar.

Vincent, Barbara Stok
Nijgh en Van Ditmar, oktober 2012, 144 pagina’s, paperback.
Prijs: 15 euro. ISBN: 9789038896304