Recensie: Villa Willemina, Circus Patz

9789400502048 Villa Willemina

Uit de fantasiefabriek van CircusPatz zijn al heel wat leuke en originele verhalen ontstaan. Het eerste deel uit een nieuwe serie boeken sla ik zojuist dicht: Villa Willemina, over een meisje dat in een supermaf en heel bijzonder bejaardentehuis terecht komt. Niet als ‘gast’, maar als gewone bewoner.

De ouders van Willemina zijn namelijk van het type 12 ambachten, 13 ongelukken. Misschien omdat die ambachten wel heel bijzonder zijn. Ze struikelen van het ene avontuur in het andere, en slepen Willemina daar in mee. Als de ouders van Willemina een vreemd bejaardentehuis erven zit er niets anders op dan wéér een nieuw avontuur te beginnen. Met zijn drieën verhuizen ze hals-over-kop naar de doodenge villa bovenop een eiland. Als ze voor de oma’s en opa’s in het huis gaan zorgen, gaat er een wereld voor Willemina open, in elke kamer wacht weer een ander avontuur. Soms lijkt het wel of de Villa vanbinnen steeds verandert. En hoe komt het toch dat er steeds nieuwe opa’s en oma’s komen wonen en de villa maar niet vol raakt?

Villa Willemina doet meteen naar meer wensen. Het is ontzettend leuk geschreven, en zit vol leuke wendingen. Dat kan ook niet anders, want het gegeven is dan ook heel erg origineel. Nee, ik ga niets verklappen natuurlijk, maar de oudjes in dit tehuis zijn wel héél bijzonder. Vol leven en ervaring, vol grapjes en een jonge geest. Daar zou iedereen wel tussen kunnen wonen! Daarnaast is het schitterend vormgegeven. De stoffen, paarse kaft geeft een vertrouwd gevoel. De pagina´s zitten vol koffievlekken, vouwen, inktvlekken en kreukels. Een lief, en hartverwarmend verhaal, dat het vervolg zeker waard is. Nu al!

Villa Willemina, CircusPatz
AW Bruna, november 2012, 140 pagina’s, hardcover.
Prijs: 14,95 euro. Leeftijd: vanaf 7 jaar. ISBN: 9789400502048