Recensie: Vieze Rik – Beroemd, David Roberts

vieze rikVieze Rik is een slordige, ongewassen en neuspeuterende deugniet, die dol is op kattenkwaad. Herken jij je hier in? Och, veel van de dingen die mis gaan zijn niet eens Rik’s schuld, maar sommige dingen doet hij echt wel expres. Soms wil hij echter ook echt iets knaps doen. Zoals bij de grote schoolmusical. Wat zou Rik graag meedoen in die musical! Als hij auditie doet is hij echter al de woorden van zijn liedje vergeten. Die hoofdrol kan hij dus wel op zijn buik schrijven, maar gelukkig is er nog een rol voor hem weggelegd… als hond! Bij het boek Vieze Rik had ik een heel vies en smerig kereltje verwacht, dat allerlei onsmakelijke avonturen beleeft. Hoewel er in het begin een korte beschrijving van Rik wordt gegeven gaat het verder eigenlijk helemaal niet over het slordige karakter van de jongen. Wel over het kattenkwaad dat hij uithaalt, want Rik is wel een heel energiek en druk baasje, dat geen moment kan stilzitten. Dat levert natuurlijk de nodige grappige situaties op! Vieze Rik – Beroemd is geschreven op het niveau AVI M5, en is dus geschikt voor kinderen rond het midden van het vijfde schooljaar. De hoofdstukken zijn kort, maar de alinea’s worden al langer. Leestekens en hoofdletters worden gebruikt, en dat schept veel mogelijkheden om een onderhoudend verhaal neer te zetten. En dat is zeker gelukt. Het is een lekker kwajongens-leesboek, waar jongens zeker van zullen smullen! En het thema musicals speelt natuurlijk geweldig in op alle talentenjachten die op dit moment trending zijn.

Vieze Rik – Beroemd, David Roberts Abimo, 32 pagina’s, hardcover. Prijs: 8,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789462343368