Recensie: Verwoest me! Tahereh Mafi

9789020679632 verwoest me

Na mijn recensie over Vrees me, het eerste deel van deze trilogie, was ik razend benieuwd naar het vervolg van dit spannende en originele boek. Dat boek ligt inmiddels op mijn nachtkastje (en het is een behoorlijk lijvig boek, dus vergeef me als het niet binnen een week uit is…) maar deel 1,5, Verwoest me, kon ik natuurlijk ook niet laten liggen. Het verhaal van dit tussendeel begint waar Vrees me is geëindigd, maar er is nog een ander uniek verschijnsel aan dit boek.

Het is namelijk geschreven vanuit een heel bijzonder standpunt: dat van Warner, de medogenloze leider van sector 45, die Juliette als wapen wilde gebruiken! Juliette had tijdens haar vlucht uit de sector samen emt Adam en Kenji een bijzonder plan opgezet, waarbij Werner in zijn arm geschoten is. Inmiddels is hij genezende, en heeft hij te maken met een meedogenloze vijand: zijn vader. Niemand vriend is dat eigenlijk, hij wordt door iedereen gevreesd – en daar is zijn vader maar wat trots op!

Wat we echter nog niet wisten, waren de echte plannen van Warner met Juliette. In dit boek doet hij dat langzaam uti de doeken, en kom je via zijn overpeinzingen en handelingen achter hoe hij tegenover Juliette als mens stond, als wapen, maar ook hoe Warner zijn toekomst zag. En die blijkt helemaal niet zo bruut en gemeen te zijn als de inwoners van Sector 45 hebben gedacht…

Verwoest me! is op eenzelfde spannende manier geschreven als Vrees me, hoewel hier de doorgestreepte passages ontbreken. Ze hoeven natuurlijk ook niet overal in te staan, maar opvallend is het wel. Als Warner het beroemde boekje van Juliette in de puinhopen van haar kamer vind gaat hij er in lezen, wat bovendien wat spannende inzichten in Juliettes leven schenkt. Een spannend boek en weer een bijzondere vondst: het boek speelt niet echt mee in het verhaal, maar geeft je wel heel wat inside information over Warner!

Verwoest me! Tahereh Mafi
Blossom Books, februari 2013, 128 pagina’s, hardcover.
Prijs: 9,95 euro. Leeftijd: vanaf 14 jaar. ISBN: 9789020679632