Recensie: Verdiend, Ella Marjon

Iris heeft een relatie gehad met Erik. Die is uitgebloeid en uitgeblust, zoals je wel vaker ziet gebeuren. Iris komt in Amsterdam terecht. Op een verschrikkelijke avond komt ze thuis, en ontdekt dat haar huis helemaal overhoop is gehaald. In de badkamer staat met rode letters Verdiend geschreven.

Een zoektocht begint. Wie heeft het gedaan, en waarom? Via haar buurvrouw zet ze haar eerste stap. De buurvrouw wijdt naar de broer van Iris, Frank. Een probleem… Ze heeft geen broer! Deze Frank blijkt bovendien haar bankrekening geplunderd te hebben. Na het onderzoek keert Iris terug naar haarouders, in de Betuwe. Daar komt ze weer in contact met haar vriendin, met wie ze naar een reunie gaat van haar oude school.

Nadat ze weer terug is in Amsterdam lijkt iedereen verdacht. Bovenaan haar lijstje staat haar ex, maar is dat wel zo? Tot overmaat van ramp wordt ze ontvoerd door een enorme man, die ze had gezien op de reunie van haar school. Ze wordt opgesloten in een elektriciteitshuisje, maar echt heel structureel is de ontvoerder niet. Hij komt niet op een vast punt terug. Soms blijft hi zelfs dagen weg, waardoor ze soms dagen zonder eten en drinken zit.

Tijdens haar gevangenschap heeft ze ontzettend veel tijd om na te denken over iedereen die ze verdenkt. De nodige flashbacks passeren de revue. Op dat moment krijg je ook de visie van Erik voor je kiezen, en krijg je zijn kant van het verhaal te horen tot op dat moment. Daardoor krijg je een stukje verdieping in het verhaal, maar wordt je aan de andere kant ook uit de spanning en voortgang van het verhaal gegaan. Dat is best dubbel. Enerzijds wil je gewoon even een stuk overslaan om het verhaal verder te lezen, anderzijds weet je dat het beter is om door te lezen. Hoewel ook dat geen straf is, het feit dat ook Eriks kant belicht wordt geeft aan dat het verhaal goed doordacht is. En dat is het zeker. Een heerlijk spannend boek dat je helemaal meesleurt!

Verdiend, Ella Marjon
Kok, oktober 2012, 224 pagina’s, paperback.
Prijs: 18,95 euro. ISBN: 9789043520478