Recensie: Varkentjesrace, Mattel

varkentjesrace

Dit vrolijke bordspel is een geweldige variatie op Mens-Erger-Je-Niet. In plaats van rondjes rennen ga je nu recht op je doel af: een lekker vers groentenmandje! Welk varkentje houdt daar nu niet van? Je gaat de race aan met drie biggetjes. Daarmee heb je dus drie keer kans om als eerste bij de groenten te zijn! En daarbij bepaal je zelf de weg. Je mag zelfs boven op een ander varkentje gaan staan, en je laten meevoeren op de rug van dat varkentje!

Dobbelen maar

En de dobbelsteen bepaald hoe hard je gaat. Of beter: hoe hard je mag gaan, want ook al gooi je 3, dan mag je ook eerder stoppen. Zo kun je bijvoorbeeld op de rug van een ander varken gaan staan, zodat je met z’n tweeën rondloopt. Of, als je op de rug van een tegenspeler gaat staan, ga je samen op pad. Maar pas op: er zit ook een hooibaalschieter in het spel. Wordt die gedobbeld, dan mag de speler met de schieter een blokje (hooibaal) wegschieten naar een van de varkentjes. En valt dat varkentje om, of wordt-ie uit zijn vakje geschoten… dan moet het varkentje terug de laatste modderpoel waar hij doorheen is gesjokt! Wie het eerst aan de overkant is, heeft gewonnen.

Hilarisch

varkentjesrace-spel

Varkentjesrace is een leuk en hilarisch spel. Rondspatteren in de modder is natuurlijk al grappig, maar dat je kunt meeliften met je tegenstander of hem weg kunt schieten maakt de pret helemaal compleet. Voor jong en oud, want ook oudere kinderen hebben gegarandeerd veel plezier met dit spel. Het ziet er ook nog eens erg leuk uit. Het is vrolijk vormgegeven, en de gekleurde varkentjes zijn erg grappig om te zien. Het spelbord is in drie delen in te klappen. Heb je ‘m op tafel liggen, dan hoef je alleen nog maar de hooibaalschieter in het midden te zetten. Een kind kan de was doen. Of het spel klaarzetten, in dit geval.

Varkentjesrace, Mattel
Prijs: 24,95 euro. Leeftijd: van 5 -12 jaar.
Aantal spelers: 2-4. Speltijd: ongeveer 15 minuten