Recensie: Van XL naar S, Mieke Kosters

Van XL naar S Mieke Kosters is de nieuwe Nederlandse dieetgoeroe, zo lijkt het. Ironisch genoeg houdt Mieke zelf helemaal niet van diëten. Ze gelooft er niet in. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Of, om in de terminologie te blijven: leef maar gezond, dan hoef je nooit meer te lijnen. Ze predikt dan ook voor het bewust kiezen van je eten: voor het (aller)lekkerst en in slim combineren. Alles mag. Jij bepaalt! En zo kun je van XL naar S gaan, volgens haar theorie. Dat klinkt als een geschenk uit de hemel! In het boek Van XL naar S vind je alle handvatten en achterliggende gedachtegoed die schuilgaan achter de boeken van Mieke. Opvallend is de nuchtere aanpak. Je hebt er eigenlijk zelf voor gekozen om te komen waar je nu bent, en nu is het jouw beurt om ervoor te zorgen dat je daar weer vanaf komt. En stukje bewustwording is dan natuurlijk heel belangrijk. Het boek gebruikt dan ook een soort ‘puntensysteem’. Niet om nauwlettend bij te houden, maar om te weten wanneer je ervoor gekozen hebt te zondigen, dat je ook zorgt voor een stukje compensatie. In het Van XL naar S zijn 200 recepten opgenomen, vaak voorzien van aantrekkelijke, heldere foto’s. Die recepten hebben allen een soort codering, een afvalcijfer. De codering is gerelateerd van XS naar XL: van calorie-arm naar caloriebommetjes. Heb je een XL-recept gegeten, dan zul je dat moeten compenseren met een S of een XS recept. Als je wil afvallen, tenminste, want het hoeft niet. Het is jouw leven, jouw lichaam, jouw keuze. Je bepaalt met dit boek zelf welke recepten je eet, en in welke volgorde. Daarmee bepaal je ook zelf hoe veel en hoe snel je afvalt. Een krachtig middel, waar je zeker profijt van zult hebben. Langzaam maar zeker zul je namelijk wennen aan die gezonde levensstijl en manier van afwisselen, en zul je na verloop van tijd onbewust die afweging al gaan maken. Taart mag, maar breng het meteen in balans met je avondmaaltijd of lunch! Van XL naar S, Mieke Kosters uitgeverij Carrera, 222 pagina’s, paperback. Prijs: 19,99 euro. ISBN: 9789048829866