Recensie: Van je familie moet je het hebben, Nanda Roep

Bianca is in de veertig en heeft een tienerdochter, Anouk. Aan haar wil ze haar verhaal kwijt, vanaf haar tienerjaren tot aan het heden. Een bewogen leven, dat zich vooral laat kenmerken door haar bijzonder disfunctionele band met haar ouders en zus. Dat is wel de rode draad door haar leven, vooral Bianca’s hulproep die telkens wordt genegeerd is een belangrijke reden voor het beklag dat je van Bianca te horen krijgt.

Van je familie moet je het hebben en kun je het krijgen ook. De titel van het boek laat zich op twee manieren opvatten: negatief of als zwarte humor. Twee manieren die akelig dicht bij elkaar kunnen liggen, en dat doen ze in dit boek ook wel. Er zitten elementen in waarvan je denkt dat het boek juist de zwarte humor op gaat, maar aan de andere kant is de klaagzang van Bianca zo nadrukkelijk aanwezig dat het ook juist een betoog tegen haar familie kan zijn. Dankzij de lichte momenten en de bizarre gebeurtenissen in het leven van Bianca blijft het boek wel interessant en boeien, en wil je zeker doorlezen.

De indeling van ‘Van je familie moet je het hebben’ lijkt wat chaotisch en rommelig. Iets dat door Bianca ook regelmatig als excuus wordt geopperd, als ze tijdens het schrijven van haar memoires ontdekt dat ze te veel van de hak op de tak springt. Het boek is immers gericht aan haar dochter, het is een persoonlijk betoog van moeder op dochter. Op papier, zodat Anouk het op haar eigen tempo kan lezen. Van je familie moet je het hebben is een interessant boek, dat je misschien zelfs wel herkenbaar zal voorkomen van tijd tot tijd. Zo’n ‘oh, dan valt het bij mij wel mee’-momentje is natuurlijk altijd fijn, ondanks de negatieve toon die Bianca soms aanslaat. De humor van de situatie is soms ver zoeken, soms duidelijker aanwezig. En dat zijn de momenten die het boek wel dragen!

Van je familie moet je het hebben, Nanda Roep
Nanda Roep, 214 pagina’s, paperback.
Prijs: 19,90 euro. ISBN: 9789490983000