Recensie: Vampierzootje: de wraak van Perfidus, Luc Embrechts

Vampierzootje_4_groot

Houd jij wel van wat lekker griezelen en gruwelen? Dan zul je zeker smullen van de boeken over het Vampierzootje! Twee mensenkinderen, Lucas en Lotte, hebben in een aantal spannende avonturen kennis gemaakt met vampiers. Vrees niet, ze zijn niet allemaal eng! Zeker dit zootje niet…

In dit vierde deel ontvangen Lucas en Lotte een brief van hun vriend Ludovicus waarin hij hen om hulp vraagt. Ze vertrekken onmiddellijk naar zijn kasteel in Transsylvanie, waar de gemene Perfidus is opgesloten. Daar ontdekken ze echter dat de gemene vampier Perfidus ontsnapt is. Perfidus krijgt ditmaal hulp van drie elitevampiers. Niets staat hem dus in de weg om Wereldgrootmeester te worden. Maar dan beginnen zijn helpers opnieuw te stuntelen. Of komt het ook door de wrede straffen die Perfidus gebruikt om deze supersoldaten in bedwang te houden? Loopt alles toch nog goed af voor Lucas en Lotte?

De boeken van het Vampierzootje zijn niet voor lichtgevoelige kinderen. Ze zijn soms best wel wat bloederig en bruut, hoewel nooit echt gemeen gewelddadig. Maar één van de vampiers bijvoorbeeld bedenkt nogal bloederige sprookjes, waarbij diverse wezens worden opgegeten of geplet, waarbij het bloed in het rond spat, en er wordt een vampier bedolven onder de spinnen… het is dus echt gruwelen geblazen! Daar passen de tekeningen prima bij: ze zijn felgekleurd en hard omlijnd, met vreselijke details om de misvormde gelaten van de vampiers… Maar er is ook meer dan genoeg humor te vinden in de boeken, die het zeker de moeite waard maken!

Ondanks deze gruwelen is het nog wel steeds op het niveau van kinderen geschreven: hoewel er wel gevochten wordt in het boek blijft het allemaal eerder bij ‘spannend’ dan bloederig, zonder al te veel details. Het verhaal zelf heeft een mooi tempo en afwisseling, waardoor je hem in mum van tijd uit hebt. Vampierzootje: De wraak van Perfidus is overigens prima te lezen zonder dat je de eerdere boeken hebt gelezen. Alle details die je nog niet wist worden netjes ingevuld.

Vampierzootje de wraak van Perfidus, Luc Embrechts
Abimo, februari 2013, 160 pagina’s, hardcover.
Prijs: 12,95 euro. Leeftijd: vanaf 8 jaar. ISBN: 9789059329614